کد خبر: 636521
|
۱۴۰۲/۰۷/۲۵ ۰۲:۲۰:۰۰
| |

این حیوان عجیب هرگز نمی‌میرد!

تیولا نام نوعی عروس دریایی است که نمی‌میرد. این موجود عجیب وقتی به مرگ نزدیک می‌شود دوباره فرآیند بالغ شدن را طی می‌کند.

این حیوان عجیب هرگز نمی‌میرد!
کد خبر: 636521
|
۱۴۰۲/۰۷/۲۵ ۰۲:۲۰:۰۰

عروس دریایی تیولا تنها حیوان نامیرای دنیا است؛ این موجود با توانایی خارق‌العاده‌اش در بازسازی، با نزدیک شدن مرگ به دوران پیش از بلوغش برمی‌گردد.

به گزارش زومیت، عروس دریایی تیولا که به عروس دریایی نامیرا معروف است، می‌تواند در زمان نزدیک شدن مرگش به شکل اولیه خود در دوران نابالغی‌اش بازگردد و مرگ را فریب بدهد.

تیولای افسانه‌ای و مرموز با نام علمی توریتاپسیس دورنی (Turritopsis dohrnii) بسیار کوچک و تقریباً به اندازه‌ی ناخن انگشت کوچک است و توانایی قابل‌توجهی در زمینه‌ی بازسازی خودش دارد.

این موجود به عنوان یک پولیپ غیرجنسی زندگی‌اش را آغاز می کند و بعدها به مدوسای بالغ تبدیل می‌شود؛ نامی که به‌خاطر موهای مار مانند این جانور به او نسبت داده شده است.

تیولا در زمان پیری به‌جای مردن، چرخه‌ی زندگی‌اش را معکوس می‌کند و دوباره کوچک می‌شود

انتظار می‌رود که عروس دریایی معمولی مثل سایر جانوران از تخمی که با اسپرم بارور شده است، بیرون بیاید و یک زیگوت را تشکیل بدهد. سپس به لارو تبدیل بشود و قبل از چسبیدن به بستر دریا و تبدیل شدن به پولیپ، به‌تدریج تغییر کند؛ سپس به‌طور غیرجنسی تولیدمثل و تعداد زیادی عروس دریایی ریز را از بدنش آزاد کند که همه به عروس دریایی‌های بالغ تبدیل می‌شوند و در نهایت می‌میرند.

این موجود به جای مردن چرخه‌ی زندگی‌اش را معکوس می‌کند و کوچک می‌شود و به شکل یک جسم کروی «کیسه‌ای» منقبض می‌شود که به بستر دریا می‌چسبد و سپس، به پولیپ جدید تبدیل می‌شود. این پولیپ در طی یک چرخه‌ی تکراری، عروس دریایی‌های کوچک به وجود می‌آورد.

اگر عروس دریایی تیولا خورده نشود یا به روش دیگری نمیرد، احتمالاً می‌تواند تا ابد به همین طریق به زندگی‌اش ادامه بدهد. به همین دلیل است که «نامیرای بیولوژیکی» نامیده می‌شود. راز جاودانگی تیولا در دی‌ان‌ای آن نوشته شده است، اما کشف این مورد آسان نبود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها