کد خبر: 652415
|
۱۴۰۲/۱۲/۰۳ ۰۵:۴۰:۱۰
| |

پیش‌بینی تایم؛ خرس‌های قطبی اواسط قرن را نخواهند دید

آنتونی پاگانو زیست‌شناس محقق در سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده و نویسنده در مقاله هفته‌نامه تایم می‌گوید که «خرس‌های قطبی کانادا احتمالاً در مرز محدوده زنده ماندن هستند».

پیش‌بینی تایم؛ خرس‌های قطبی اواسط قرن را نخواهند دید
کد خبر: 652415
|
۱۴۰۲/۱۲/۰۳ ۰۵:۴۰:۱۰

هفته‌نامه تایم در گزارشی درباره تبعات تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین به چالش‌های پیش‌روی حیات وحش در آینده نزدیک پرداخته و نوشته که با آب شدن یخ‌های قطب، خرس‌های قطبی که این روزها هم نمی‌توانند به راحتی غذای کافی در خشکی پیدا کنند، با دشواری‌های بیشتری مواجه خواهند شد.

به گزارش سرویس شفقنا به نقل از هفته‌نامه تایم، وقتی یک نفر دارد از گرسنگی می‌میرد، طی کردن ۱۷۵ کیلومتر (۱۰۹ مایل) با شنا کردن آسان نیست. زمانی که به طور روزانه حدود یک کیلوگرم از وزن بدن خود را کاهش می‌دهید، تلاش برای زنده ماندن نیز آسان نیست. و در این میان سخت‌ترین یا حداقل غم‌انگیزترین وضعیت زمانی است که آن یک نفر یک مادر شیرده باشد و کالری دریافتی‌اش آن‌قدر کم شده باشد که بدنش دیگر نتواند شیر مورد نیاز برای مراقبت از نوزاد را تولید کند. همان‌طور که در یک مقاله جدید در مجله «روابط طبیعت» یا همان «نیچر کامیونیکیشن» آمده؛ خرس‌های قطبی این روزها با همه این چالش‌ها و البته بسیار چالش‌های دیگر روبرو هستند- که البته دلیل آن هم ناپدید شدن یخ‌های دریاها در جهان در حال گرم شدن ماست که این حیوانات را از بستری برای شکار فوک‌ها محروم می‌کند. اتفاقی که اگر متوقف نشود و روندی که اگر به زودی معکوس نشود، تخمین زده می‌شود که حدود ۲۶۰۰۰ خرس قطبی در حیات وحش ممکن است تا قبل از اواسط قرن حاضر جان خود را از دست بدهند.

موضوع وضعیت بد غذایی خرس‌ها که از سوی محققان چندان پیگیری نشده؛ سال‌هاست که از جانب دانشمندان مورد اشاره قرار گرفته است. با این حال آن‌ها بیشتر بر روی تاثیر موضوع فقدان تغذیه بر سلامت حیوانات تمرکز کرده‌اند- و البته منابع غذایی جایگزینی که آن‌ها در خشکی به دنبال آن هستند. دانشمندان برای انجام کار خود ۲۰ خرس قطبی مختلف را در کانادا- از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲- از طریق ردیاب‌های جی‌پی‌اس و قلاده‌های ویدئویی دنبال کردند و به طور دوره‌ای آن‌ها را بیهوش کرده و خون، توده بدن و هم‌چنین مصرف انرژی روزانه، کالری ورودی در مقابل کالری خروجی و مواردی از این دست را تجزیه و تحلیل کردند.

آنتونی پاگانو زیست‌شناس محقق در سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده و نویسنده اصلی این مقاله می‌گوید که «خرس‌های قطبی کانادا احتمالاً در مرز محدوده زنده ماندن هستند». او ادامه می‌دهد که «بیشتر مدل‌سازی‌های علمی نشان می‌دهند که آن‌ها در حدود سال ۲۰۵۰ در خشکی- و دور از زیستگاه اصلی خود [روی یخ]- خواهند بود».

خرس‌های قطبی بالغ به شدت در خطر هستند. نویسندگان این مقاله در این زمینه به تحقیقات قبلی اشاره می‌کنند که پیش‌بینی کرده‌اند اگر مناطق زندگی خرس‌های قطبی در فصل تابستان برای شش ماه – ۱۸۰ روز- بدون یخ بمانند، جمعیت مردان بالغ آن‌ها می‌تواند تا ۲۴ درصد کاهش یابد. این امر به ویژه به دلیل دریافت انرژی بسیار زیاد خرس‌های بزرگ نر است- که برای حفظ وزن خود به حدود ۲۲۵۰۰ کالری در روز نیاز دارند.

این یافته‌ها البته فقط به خرس‌های قطبی به عنوان تنها گونه مورد تهدید اشاره نمی‌کنند. بلکه انسان‌ها نیز در معرض آسیب هستند. هر چه خرس‌ها زمان بیشتری را در روی یخ و خشکی بگذرانند، بیشتر احتمال دارد که در جستجوی غذا وارد شهرها و شهرک‌ها شوند و به ساکنان آسیب بزنند یا خود مورد حمله و آسیب قرار گیرند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها