کد خبر: 195629
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۹ ۰۹:۴۲:۰۰
| |

یوسفی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با اعتمادآنلاین:

بازار دستوری اداره نمی‌شود/ در منابع ارزی مشکل جدی داریم/ وابستگی به واردات در کشور زیاد است

یک عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی درباره علت نوسانات بازار ارز گفت: دلیل تلاطم در بازار، مشکلات خارج از کنترل دولت است. یعنی نبود متغیرهای موثری که بازار را به حرکت در می‌آورند تا دولت آنها را مهار کند.

بازار دستوری اداره نمی‌شود/ در منابع ارزی مشکل جدی داریم/ وابستگی به واردات در کشور زیاد است
کد خبر: 195629
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۹ ۰۹:۴۲:۰۰

اعتمادآنلاین| الیاس جرجندی- اقتصاد ایران چند ماهی است در بحران و التهابات اقتصادی و ارزی به سر می‌برد؛ علی رغم اعلام نرخ 4200 تومانی برای هر دلار از تب و تاب ارز و دلار کاسته نشده است. هر از چند گاهی هم مدیران و مسئولان دولتی با اعلام خبری سعی در حفظ آرامش مردم در مورد نگرانی از وضع فعلی اقتصاد کشور دارند. آخرین اظهار نظر مربوط به وزیر صنعت است که گفته منابع ارزی کشور دچار محدودیت نیست.

حال این سوال پیش می‌آید که چرا دلار در بازار نایاب است و واردکنندگان کالاهای اساسی و معمولی دستشان به ندرت به این ارز دولتی با نرخ 4200 تومانی می‌رسد؟

محمد قلی یوسفی عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی درباره چرایی‌ نوسانات بازار دلار و ارز و وضعیت فعلی اقتصاد کشور به خبرنگار اقتصادی اعتمادآنلاین گفت:« دلیل تلاطم در بازار، مشکلات خارج از کنترل دولت است. یعنی نبود متغیرهای موثری که بازار را به حرکت در می آورند تا دولت آنها را مهار کند. این نگاه نادرست است که تصور می‌کنند بازار را می‌شود با دستور اداره کرد. از مهمترین ویژگی‌های بازار داوطلبانه بودن آن است.»

یوسفی گفت: به دلیل شرایط فعلی اقتصاد کشور، و اینکه در داخل کشور دولت نتوانسته صنعت ویا بخش تولید را به گونه‌ای مورد حمایت قرار دهد تا بعد از زمان کوتاه یک ساله به تولید و اشتغال برسد، وابستگی ما به واردات زیاد شده است . یکی از نتایج وایستگی به واردات در کشور این است که تولید داخل به رونق نمی‌رسد و در نتیجه آن تقاضا برای ارز و به تبع آن قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند.

این اقتصاددان درباره صحبتهای اخبر وزیر صنعت در خصوص اینکه منابع ارزی کشور دچار محدودیت نیست، گفت: ما به صورت جدی در کشور مشکل منابع ارزی داریم . یکی از دلایل این مشکلات این است که ما در گذشته ولخرجی‌های بسیاری داشتیم به نحوی که میلیاردها دلار از درامدهای ارزی ما یا به اقتصاد کشور تزریق یا در داخل کشور سرمایه‌گذاری نشده است. بنابر این ما با کمبود تولید روبرو هستیم و واردات زیاد می‌شود و چون که در سطح بین الملل امکان صادرات ما در همه زمینه ها کاهش پیدا کرده است، درآمدهای ارزی به شدت کاهش پیدا می‌کند ونتیجه آن کاهش منابع ارزی کشور است.

یوسفی ادامه داد: از موئلفه های تاثیرگذار بر نوسانات بازار می‌توان به مشکلات داخلی، فشار تقاضا برای ارز خارجی و کمبود عرضه کالا در داخل کشور و دیگری عدم تنش‌زدایی در سطح بین الملل و نداشتن تعاملی سازنده با کشورهای بزرگ را نام برد. در نتیجه ما در نقل و انتقالات پول و صادرات کالا با مشکل جدی روبرو خواهیم شد، که مجموعه همه این موارد باعث می شود تا مردم احساس کنند که ارزش پول ملی کاهش پیدا کرده و برای حفظ ارزش پول و درآمد خود، آن را تبدیل به دلار یا سکه و طلا می کنند.

او گفت: در اقتصاد ایران به دلیل اینکه در 40 سال گذشته سیاست‌های اقتصادی نادرستی دنبال شده، هم بازار ناسالم و خرد است و هم اینکه سیاست‌های اقتصادی نادرست و نا کارآمد بوده است. این سیاست‌های نادرست اقتصادی بعد از سال‌های پایانی جنگ تا به امروز با یک سری نوسانات اندک ادامه پیدا کرده و هیچ وقت هم موفق نبوده است.

«یوسفی در پایان گفت: ممکن است با تشدید تحریم‌ها علیه ایران از سوی دولت امریکا پایان شهریور وضعیت اقتصادی کشور از این هم بدتر شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها