کد خبر: 656615
|
۱۴۰۳/۰۱/۲۴ ۱۶:۰۰:۱۷
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

ویژگی برتر تشکیلات حماس در نوار غزه بُعد امنیتی آن است

اگر بخواهیم یک ویژگی خاص و متمایز برای جنگ طوفان‌الاقصی اعلام کنیم به طور حتم بخش امنیتی آن است که موفق شد از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ و شاید حتی ماه‌ها قبل از آن تدارک انجام عملیات را از چشم و دستگاه‌های شنود و جاسوسی نه تنها اسرائیل، بلکه کشورهایی همچون آمریکا و مصر و... دور نگه داشته و تا به امروز نیز این کشورها با وجود مدرن‌‌ترین سامانه‌های جاسوسی موفقیتی در رسیدن به رهبران حماس و اسرای اسرائیل نداشته باشند.

ویژگی برتر تشکیلات حماس در نوار غزه بُعد امنیتی آن است
کد خبر: 656615
|
۱۴۰۳/۰۱/۲۴ ۱۶:۰۰:۱۷

سید عماد حسینی- آلون مزراحی نویسنده و تحلیل‌گر اسرائیلی اخیراً در نوشتاری اعتراف کرده بود که حماس نه تنها اسرائیل بلکه کشورهای غربی را شکست داده است و نه تنها در میدان جنگ بلکه در افکار عمومی جهان هم به پیروزی رسیده است.

امروز کمتر تحلیل‌گری در جهان وجود دارد که اعتراف نکند، اسرائیل سوای جنایاتی که علیه مردم غزه انجام داده و ویران کردن زیرساخت‌های نوار غزه، دست‌آورد خاصی از این جنگ نداشته است.

مزراحی در بخش دیگری از نوشتار خود بر این باور است، آنچه حماس طی شش ماه اخیر انجام داده اقدامی شگفت‌انگیز است که در تاریخ جاودان خواهد ماند.

شاید اگر بتوان در جنگ نامتقارنی که از شش ماه و اندی پیش در غزه آغاز شده و همچنان هم ادامه دارد، یک شاخصه برای برتری حماس نسبت به دشمنی که ادعای پنجمین ارتش بزرگ جهان را دارد برشمرد، در بعد امنیتی و اطلاعاتی است.

به گفته کارشناسان، اینکه یک گروه فلسطینی بتواند در یک منطقه بسیار محدود و تحت رصد سامانه‌های جاسوسی دشمن این‌گونه ساختار خود را از جاسوس، خبرچین و ستون پنجم دشمن پالایش کرده و قادر باشد شش ماه نه تنها رهبران، بلکه ده‌ها اسیر را بدون آنکه اسرائیل بتواند به محل اختفای آنها دست یابد نگهداری کند، خود یک پیروزی بزرگ محسوب می‌شود.

با این حال، باید تأکید کرد اگر بخواهیم یک ویژگی خاص و متمایز برای جنگ طوفان‌الاقصی اعلام کنیم به طور حتم بخش امنیتی آن است که موفق شد از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ و شاید حتی ماه‌ها قبل از آن تدارک انجام عملیات را از چشم و دستگاه‌های شنود و جاسوسی نه تنها اسرائیل، بلکه کشورهایی همچون آمریکا و مصر و... دور نگه داشته و تا به امروز نیز این کشورها با وجود در اختیار داشتن مدرن‌‌ترین سامانه‌های جاسوسی موفقیتی در رسیدن به رهبران حماس و اسرای اسرائیل نداشته باشند.

تا زمانی که ساختار امنیتی و اطلاعاتی حماس بتواند این توانمندی خود را حفظ کند، امکان دستیابی اسرائیل به نتایج ملموس از طریق فناوری‌های شنود و رصد و روش‌های جاسوسی وجود نخواهد داشت، اما در صورتی که خدای ناکرده در تور حفاظتی امنیتی حماس خللی به وجود‌ آید، تبعات سختی برای این گروه و ساختار مقاومت در غزه به وجود خواهد آمد.

گرچه پافشاری مقاومت بر شرط‌های خود در مذاکرات بیانگر آن است که از توانمندی خود در حفظ این ویژگی اطمینان کامل دارد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها