کد خبر: 406996
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۵ ۰۷:۰۴:۰۰
| |

خطبه‌های آیت‌الله طالقانی در اولین نماز عید فطر

آیت‌الله طالقانی بعد از اقامه اولین نماز عید فطر پس از پیروزی انقلاب اسلامی به کمونیست‌ها و مجاهدین خلق حمله کرد و گفت: «خدا لعنت­ کند آنهایی که این فتنه‌ها را ایجاد می‌کنند. در این روزِ عید صد بار بر آنها لعنت. ما چقدر سعی کردیم با مذاکره، با مهربانی، با دور هم نشستن مسائل را حل کنیم..»

خطبه‌های آیت‌الله طالقانی در اولین نماز عید فطر
کد خبر: 406996
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۵ ۰۷:۰۴:۰۰

اعتمادآنلاین| روز جمعه 2 شهریور 1358 اولین نماز عید سعید فطر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با شور فراوان در جای جای ایران اقامه شد. در پایتخت، دانشگاه تهران میزبان نمازگزاران بود. به روایت روزنامه اطلاعات در این روز دانشگاه تهران «شاهد برگزاری شکوهمند نخستین نماز عید فطر پس از پیروزی انقلاب اسلامی کشورمان بود. با آنکه در نقاط مختلف تهران برنامه‌های متعدد نماز عید فطر تشکیل شده بود، معهذا باز هم محوطه دانشگاه از جمعیت موج می‌زد.» این جمعیت نماز عید فطر را به امامت آیت‌الله طالقانی برگزار کردند.

آیت‌الله طالقانی در بخشی از سخنان خود با اشاره به جنایت‌های ضد انقلاب گفت: «...دموکراتی که مردم را به گلوله ببندد، مردم مظلوم، مردم بیچاره، مردم بی‌طرف، پاسدارها، جوان‌های پاسدار و بیمارها... چقدر نام دموکرات همیشه برای این کشور خاطرات بدی داشته است.»

آیت‌الله طالقانی سابقه‌ تاریخی دموکرات‌ها در واقعه‌­ آذربایجان را یادآوری نمود و پیش‌بینی کرد که دموکرات‌های فعلی نیز به آن سرنوشت دچار خواهند شد. آن‌گاه یک بار دیگر نصایح دلسوزانه و مشفقانه خود را به مناطق کردنشین معطوف داشت و گفت: «اینها مگر می‌خواهند تجزیه کنند کردستان را؟ در دامن کی می‌خواهند قرار بگیرند بهتر از دامن اسلام و رهبرهای اسلام و مردم مسلمان؟»

ایشان به کمونیست‌ها و مجاهدین خلق نیز حمله کرد و گفت: «خدا لعنت­ کند آنهایی که این فتنه‌ها را ایجاد می‌کنند. در این روزِ عید صد بار بر آنها لعنت. ما چقدر سعی کردیم با مذاکره، با مهربانی، با دور هم نشستن مسائل را حل کنیم. چه با این جوجه‌کمونیست‌های داخل خودمان، چه آن‌ها. یک مشت جوان احساساتی سی ساله خیال می‌کنند قیم همه مردم‌­اند...»

طالقانی تصریح کرد: «من خودم را برای دفاع از این‌ها داشتم فدیه می‌کردم؛ حتی در مقابل بعضی از تنگ‌نظرها، اندک‌بین‌ها من را متهم می‌کردند. حتی خود رهبر به من فرمودند شما چرا مسامحه می‌کنید در برابر این‌ها؟ گفتم آقا این‌ها شاید به نصیحت، موعظه، تغییر اوضاع، تغییر شرایط جذب شوند به عامه­‌ مردم. اما حوصله­‌ همه­ را سر آوردند. رهبری دلسوز را به خشم آوردند. حالا جزای اعمالشان را بکشند. دیگر در میان مردم جایی ندارند...»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها