کد خبر: 453017
|
۱۳۹۹/۰۹/۳۰ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

ترس کودکان از ریاضی چه نقشی در روند تحصیلی آنان دارد؟

برخی از افراد در سنین کودکی یا نوجوانی این احساس را دارند که نمی‌توانند عملیات ریاضی را انجام دهند و هنگام مواجهه با ریاضی دچار اضطراب می‌شوند. محققان می‌گویند اگر به‌موقع به این مساله رسیدگی شود، می‌توان جلوی این اضطراب را گرفت.

ترس کودکان از ریاضی چه نقشی در روند تحصیلی آنان دارد؟
کد خبر: 453017
|
۱۳۹۹/۰۹/۳۰ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- اضطراب برای حساب کردن اعداد و انجام عملیات ریاضی مساله‌ای است که بسیاری از مردم درگیر آن هستند. هنگامی که این مشکل برای کودکان پیش آید می‌تواند منجر به بروز مشکلات رفتاری در کلاس و همچنین علائم جسمی مثل دل‌پیچه یا تپش قلب شود.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، دانش‌آموزانی که در درس ریاضی اضطراب بالایی دارند در امتحانات ریاضی عملکرد بدتری دارند. افکار اضطراب‌آور با یادآوری فرمول‌ها و همچنین انجام عملیات ریاضی تداخل دارند. دانش‌آموزان این حس را چنین توصیف می‌کنند که گویی ذهن‌شان پاک شده.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد اضطراب در ریاضیات هم بر نحوه عملکرد کودکان در امتحانات تاثیر می‌گذارد و هم بر توانایی آنها در یادگیری مفاهیم و عملیات جدید ریاضی در کلاس درس موثر است. در تحقیقی که انجام شد بیش از 200 دانش‌آموز 6ساله در انگلیس و ایتالیا را با ریاضی آشنا کردیم. این دانش‌آموزان در مدرسه با ریاضی آشنا نبودند. عملیات ریاضی جمع ده‌تایی و علامت‌ بزرگ‌تر و کوچک‌تر به این بچه‌ها آموزش داده شد.

ریاضی

دانش کودکان از این فرمول‌های ریاضی و مفاهیمی که قبل از آموزش می‌دانستند درست بعد از آموزش و یک هفته پس از آن مورد ارزیابی قرار گرفت. محققان دریافتند کودکانی که اضطراب بیشتری در درس ریاضی دارند اغلب سطح دانش پایین‌تری در ریاضیات دارند؛ اما مساله مهم این است که این کودکان مطالب کمتری را در کلاس‌ها یاد می‌گیرند. این امر در عملکرد کودکان و بلافاصله پس از آموزش و همچنین یک هفته پس از آموزش نشان داده شد.

به عبارت دیگر، این مطالعه نشان می‌دهد دانش‌آموزانی که در درس ریاضی اضطراب دارند نه تنها هنگام امتحانات با مشکل رو‌به‌رو می‌شوند، در مدرسه نیز نسبت به دانش‌آموزان غیرمضطرب کمتر می‌توانند ریاضی را یاد بگیرند.

یکی دیگر از یافته‌های مهم تحقیق مرتبط به سن کودکان بود. شرکت‌کنندگان ما 6ساله بودند. در مطالعه دیگری که انجام شده نشان داده شده است که کودکان در سنین نوجوانی این اضطراب را احساس می‌کنند؛ اما این بحث وجود دارد که آیا این اضطراب بر عملکرد کودکان تاثیر می‌گذارد؟

ریاضی

اگر اضطراب از ریاضی باعث کاهش یادگیری کودکان در همان سال‌های ابتدایی مدرسه شود، این مفهوم را القا می‌کند که اضطراب از ریاضی ممکن است به ایجاد شکاف طی سال‌های تحصیل در مدرسه بینجامد. جای تعجب ندارد که دانش‌آموزانی که در زمینه ریاضی اضطراب دارند ممکن است نمرات ریاضی پایین‌تری کسب کنند و از انتخاب شغل‌هایی که نیازمند مسائل ریاضی است بپرهیزند.

اما پیامدهای اضطراب در درس ریاضی فراتر از مدرسه نیز می‌رود. ممکن است افرادی که در این زمینه دچار تشویش می‌شوند در زندگی خود با مشکلاتی چون تصمیم‌گیری اشتباه در امور مالی و مربوط به سلامت روبه‌رو شوند؛ مثلاً برای این افراد سخت است که آمار و نمودارهای مربوط به کووید-19 را تفسیر کنند، اما به این آمار نیاز دارند تا شیوه مناسبی را برای ادامه زندگی و جلوگیری از ابتلا به بیماری برگزینند.

سایر شکل‌های اضطراب و همچنین تعلل در امور، فرار از چالش‌ها و سطح پایین عزت نفس و اعتماد به نفس نیز در میان افرادی که در زمینه انجام عملیات ریاضی دچار اضطراب می‌شوند شایع گزارش شده است. به طور کلی باید بگوییم که اضطراب در ریاضی می‌تواند تاثیر زیادی بر موفقیت و رضایت از زندگی افراد داشته باشد. بهتر است در صورت مشاهده چنین اضطراب‌هایی مداخله زودهنگام انجام شود و همان‌طور که می‌توان برای بهبود عملکرد دانش‌آموزان در درس ریاضی کاری انجام داد، غلبه بر اضطراب ناشی از مواجهه با اعمال ریاضی نیز ممکن است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها