کد خبر: 162231
|
۱۳۹۶/۱۲/۱۹ ۰۷:۵۲:۰۰
| |

قنادباشی کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

روند همگرایی ایران و ترکیه قوی است/ حوادث منطقه روابط آنکارا و تهران را تضعیف نمی‌کند

یک کارشناس سیاست خارجی با اشاره به حمله ترکیه به عفرین سوریه گفت: روندهمگرایی ایران و ترکیه قوی است و خیلی از حوادث آن را تضعیف نمی‌کند.

روند همگرایی ایران و ترکیه قوی است/ حوادث منطقه روابط آنکارا و تهران را تضعیف نمی‌کند
کد خبر: 162231
|
۱۳۹۶/۱۲/۱۹ ۰۷:۵۲:۰۰

اعتمادآنلاین| جعفر قنادباشی کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره مواجهه ایران با حمله ترکیه به عفرین اظهار کرد: در فضای عمومی اکنون درباره اهداف ترکیه برای حمله به عفرین سوریه دو تعریف وجود دارد. یکی تعریفی است که خود ترکیه از علت حمله خود به عفرین اعلام می‌کند مبنی بر اینکه می‌خواهند گروهک‌های کرد را که در خاک ترکیه اقدام تروریستی می‌کنند، از بین ببرند.

قنادباشی ادامه داد: اما تعریفی که دیگران از حمله ترکیه دارند این است که ترکیه می‌خواهد ضمن محدود کردن کردها چند هدف دیگر را دنبال کند. یکی این که با رسیدن به خواسته خود برای محدود کردن گروهک‌های کرد به نوعی رقبای این گروهک‌ها را تقویت کند، چون گروه های تروریستی، کردها را محدود می‌کنند.

او تأکید کرد: اما در این میان باید در نظر گرفت که آمریکایی‌ها و متحدان منطقه‌ای آنان خواستار ادامه روند آرامش در سوریه و منطقه نیستند. از این رو برخی معتقدند که ترکیه ضمن محدود کردن کردها دارد به نوعی غیر مستقیم با اهداف منطقه‌ای آمریکایی‌ها همکاری می‌کند.


قنادباشی گفت: این برهم زدن آرامش منطقه مسلماً با اهداف ایران در منطقه در تضاد است. اما در عین حال باید روند رابطه ایران و ترکیه را در نظر گرفت.

او تصریح کرد: در مجموع ترکیه بعد از تجربه کودتای ناموفق روند واگرایی با غرب داشته و روند همگرایی با ایران را افزایش داده است. این روند را در هفت نشست آستانه، نشست آنتالیا و در اجلاس سوچی شاهد بودیم.

این کارشناس سیاست خارجی تأکید کرد: این روند همگرایی ایران و ترکیه به قدری قوی است که خیلی از تحرکات شاید نتواند آن روند همگرایی را تضعیف کند. ولی لازم به تأکید است که اتخاذ سیاست حمله به عفرین با سیاست‌های ایران هماهنگ نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها