کد خبر: 164160
|
۱۳۹۷/۰۱/۱۴ ۱۵:۵۵:۰۰
| |

قهرمان‌پور، کارشناس مسائل ترکیه در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

نشست سران استانبول در لحظه حساسی برگزار می‌شود

رحمان قهرمان‌پور، کارشناس مسائل ترکیه تأکید کرد:‌ نشست سران استانبول در لحظه حساسی برگزار می‌شود؛ یعنی در زمانی که آمریکا و اروپا قصد دارند به صحنه سوریه بازگردند و از طرف دیگر چهار کشور ایران، روسیه، ترکیه و دولت مرکزی دمشق می‌خواهند همچنان موقعیت خود را در صحنه سوریه حفظ کنند.

نشست سران استانبول در لحظه حساسی برگزار می‌شود
کد خبر: 164160
|
۱۳۹۷/۰۱/۱۴ ۱۵:۵۵:۰۰

اعتمادآنلاین| رحمان قهرمان‌پور کارشناس ترکیه در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره نشست سران استانبول اظهار کرد: بر اساس اطلاعاتی که داریم و علنی هم شده آمریکا از چند ماه پیش تلاش کرده فرایند توافق آستانه را زیر سؤال ببرد، توافقی که بین ایران، روسیه، ترکیه و دولت مرکزی دمشق برای پیمودن روند کاهش تنش شکل گرفت و تقریباً با آزادسازی حلب و بعد غوطه شرقی و غیره موفق شد. تقریباً می‌شود گفت که این چهار کشور به چهار بازیگر اصلی داخلی سوریه تبدیل شده‌اند.

این کارشناس ادامه داد: این در حالی است که آمریکا به این موضوع ورود کرد و در مناطق کردنشین سوریه پایگاه‌هایی را به وجود آورد و بعد با حمله ترکیه به عفرین این موضوع پیچیده‌تر شد. البته ترکیه نیز از طریق فرایند و توافق آستانه توانست مسئله ورود به عفرین را حل کند.

قهرمان‌پور افزود: بنابراین می‌شود گفت هنوز هم این چهار کشور، اصلی‌ترین بازیگران سوریه هستند ولی با توجه به کارشکنی آمریکا و تا حد کمتری اروپا و مخصوصاً فرانسه، ممکن است این توافق چهار جانبه و بازیگری این چهار کشور با تهدید جدی مواجه شود.

او تصریح کرد: ازاین‌رو نشست سران استانبول در لحظه حساسی برگزار می‌شود؛ یعنی در زمانی که آمریکا و اروپا قصد دارند به صحنه سوریه بازگردند و از طرف دیگر این چهار کشور می‌خواهند همچنان موقعیت خود را درصحنه سوریه حفظ کنند.

قهرمان‌پور تأکید کرد: در پاسخ به اینکه چرا این نشست برای سازمان ملل و کنفرانس ژنو مهم است باید گفت که اگر گروه‌های معارض احساس کنند توافق آستانه پابرجا است به درخواست روسیه، ایران و ترکیه در مقایسه با درخواست اروپا و آمریکا بیشتر جواب می‌دهند.

او گفت: باید دید که توافق آستانه برای حفظ موقعیت برتر خود در صحنه داخلی سوریه و مقابله با اقدامات آمریکا و اروپا چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها