کد خبر: 165920
|
۱۳۹۷/۰۱/۲۹ ۱۲:۰۸:۰۰
| |

اعتراض نمایندگان به پخش صدای دور از شان از تریبون مجلس؛

سلحشوری: حتی در مجلس هم نگاه زشت و ابزاری به زنان دیده می‌شود/ هیات رییسه برخورد کند

رییس فراکسیون زنان مجلس گفت: متاسفانه امروز نه تنها در شبکه‌های مجازی بلکه از مجلس نیز باز همان نگاه زشت و ابزاری به زنان دیده می‌شود.

سلحشوری: حتی در مجلس هم نگاه زشت و ابزاری به زنان دیده می‌شود/ هیات رییسه برخورد کند
کد خبر: 165920
|
۱۳۹۷/۰۱/۲۹ ۱۲:۰۸:۰۰

اعتمادآنلاین| پروانه سلحشوری در تذکری شفاهی در پایان جلسه علنی امروز مجلس ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و روز ارتش گفت: در اصول 20 و 21 و اصل سه بند 9 قانون اساسی به کرامت و شان زنان اشاره شده است. متاسفانه به علت نگاه جنسیتی و اینکه زن در مفهوم خاصی مطرح شده است، این نگاه غیرانسانی که تفاوت انسان و حیوان در آن نهفته است، آنچنان در کشور ما نفوذ پیدا کرده است که از تریبون‌ها و کانال‌ها تشبیهاتی به زنان اطلاق می شود که در عصر جاهلیت چنین تعبیراتی نبوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: از تشبیه حجاب زنان به پوست شکلات و یا روکش ماشین که نگاه ابزاری به زنان را می‌رساند و توهین به زنان محجبه است تا اینکه زنان را به گوسفندانی تشبیه می کنند که باید توسط چوپان اداره شوند، توهین مسلم به شان زنان است.

او در ادامه گفت: متاسفانه تنها در شبکه‌های مجازی این اتفاق نمی‌افتد بلکه از مجلس نیز باز همان نگاه زشت و ابزاری به زنان دیده می شود و در حالی که نطق تاثیرگذار آقای محبی‌نیا در حال ایراد بوده است، یک نماینده با چنان سخنان سخیفی شان و منزلت زنان و مجلس را به چالش کشید.

فراکسیون زنان پیگیر ماجرا است

پروانه سلحشوری در حالی به این موضوع اعتراض کرده که تعدادی از نمایندگان مجلس هم دیروز در نامه‌ای به رییس مجلس شورای اسلامی، خواستار رسیدگی به پخش اظهارات دور از شأن و خلاف آموزه‌های اسلامی از تریبون روز گذشته مجلس و برخورد با فرد خاطی شدند.

علیرضا رحیمی نماینده تهران در این باره گفت: تعدادی از نمایندگان با سلایق مختلف سیاسی نامه‌ای به هیات رییسه و رییس مجلس تنظیم کردند و خواستار بررسی حاشیه‌های پیش آمده هنگام نطق یکی از نمایندگان در جلسه دیروز شدند.

او گفت: اتفاق دیروز باعث رنجش و کدورت هموطنان بخصوص بانوان شد. ما در این نامه از هیات رییسه درخواست رسیدگی و برخورد لازم با فرد مربوطه را داشتیم البته هنوز محرز نیست که این صدا متعلق به نماینده یا اشخاص دیگری است که به ندرت در بین جایگاه نمایندگان تردد می‌کنند.

این عضو هیات رییسه فراکسیون امید تاکید کرد: مهم آن است که اتفاقی خلاق شئونات اخلاقی و عرفی در مجلس رخ داده، هیات رییسه نسبت به این مهم مسئول است و باید برخورد کند.

او درباره نحوه برخورد هیات رییسه، گفت: هیات رییسه می‌تواند دو نوع برخورد داشته باشد؛ یکی اینکه موضوع را برای رسیدگی به هیات رییسه ارجاع دهد و دیگر اینکه مستقیم فرد یا گروهی را مامور رسیدگی کند.

رحیمی همچنین به بازبینی فیلم جلسه دیروز اشاره و اظهار کرد: به لحاظ اهمیت موضوع شخصا فیلم جلسه دیروز را بازبینی کردم، صدا ساختگی نیست،‌ صدایی است که داخل صحن بوده اما به هیچ وجه هویت صدا و شخص قابل تشخیص نیست چون صحنه تصویربرداری نشده است.

این نماینده مجلس همچنین گفت که فراکسیون زنان به شدت پیگیر این نامه است.

در متن نامه تعداد زیادی از نمایندگان که به علی لاریجانی رییس مجلس نوشته‌ شده آمده است:

«جناب آقای لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی

در جلسه علنی روز سه‌شنبه 28/ 1/ 97 همزمان با نطق آقای محبی‌نیا، صدای دیگری از زبان فردی در تریبون مجلس در رسانه‌ها پخش شده که حاوی کلمات زشت و خلاف شئونات و آموزه‌های اسلامی است، این موضوع باعث جریحه‌دار شدن قلوب ملت شریف و نمایندگان مجلس شورای اسلامی شده است.

لذا مقتضی است دستور فرمایید فورا موضوع جهت رسیدگی و اعمال مجازات قانونی مرتکب در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان یا دیگر مراجع قانونی اقدام شود.»

گفتنی است، روز گذشته و در جریان بررسی یک طرح در مجلس در حالیکه جهانبخش محبی‌نیا مشغول طرح اظهاراتی در رابطه با این طرح بود، صدایی از تریبون مجلس پخش شد که گفت «این دختر خوشگل‌ها را به ما هم نشان بدهید».

هنوز مشخص نیست که این فرد چه کسی است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها