کد خبر: 188092
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۷ ۱۵:۰۰:۰۰
| |

عضو کمیسیون حقوقی مجلس در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

رئیس مجلس نباید شأنی بالاتر از نمایندگان داشته باشد/ عملکرد هیات رئیسه مجلس بسیار ضعیف است/ امیدواریم تغییرات در هیات رئیسه مجلس چشم‌گیر باشد

یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس معتقد است که آیین‌نامه داخلی مجلس اختیارات رئیس و هیات رئیسه مجلس را بسیار زیاد کرده است درحالی‌که رئیس نهایتاً باید یک بلندگو باشد و مواضع مجلس را منعکس کند.

رئیس مجلس نباید شأنی بالاتر از نمایندگان داشته باشد/ عملکرد هیات رئیسه مجلس بسیار ضعیف است/ امیدواریم تغییرات در هیات رئیسه مجلس چشم‌گیر باشد
کد خبر: 188092
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۷ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدجواد فتحی نماینده تهران و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» به ارزیابی عملکرد هیات رئیسه مجلس پرداخت و گفت: عملکرد هیات رئیسه مجلس را بسیار ضعیف می‌دانم و فکر می‌کنم که شق اعظمی از ناکارآمدی نظام قانون‌گذاری ما ناشی از هیات رئیسه ضعیف مجلس است.

او با اشاره به دلایلی که موجب عملکرد ضعیف مجلس شده، گفت: بخشی از عملکرد ضعیف مجلس ناشی از آیین‌نامه پر از ایراد مجلس است که متأسفانه به شکل بوروکراتیک تنظیم‌شده است نه دموکراتیک. آیین‌نامه داخلی مجلس اختیارات رئیس و هیات رئیسه مجلس را بسیار زیاد کرده است درحالی‌که رئیس نهایتاً باید یک بلندگو باشد و مواضع مجلس را منعکس کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: در مجلس «نماینده‌تر» نداریم؛ یعنی رییس مجلس نباید شانی بالاتر از نماینده‌ای داشته باشد که با کمترین رأی به مجلس آمده است. همه نمایندگان با هم برابرند و همه باید اختیاراتشان برای قانون‌گذاری به یک‌میزان باشد و نهایتاً هیات رئیسه باید وظیفه انتظام صحن علنی و مجلس شورای اسلامی را برعهده بگیرد.

فتحی گفت: اما متأسفانه با اقدامات بوروکراتیکی که عنوان کردم در بسیاری از موارد آیین‌نامه داخلی مجلس این اجازه را داده و در موارد دیگر هم با تفسیر شخصی که خود هیات رئیسه انجام می‌دهد، قدرتشان را بیشتر از سایر نمایندگان می‌بینند و همه این‌ها ایراداتی است که منجر شده نظام قانون‌گذاری ما فشل شود.

او تأکید کرد: امیدواریم تغییرات در هیات رئیسه مجلس چشم‌گیر باشد. اگر عزمی برای تغییر در هیات رئیسه مجلس نباشد دو سال آینده هم برای نمایندگانی مانند من و هم برای ملت ایران بسیار غیرقابل‌تحمل خواهد بود. من همیشه امیدوار به تغییر هستم و به نظر می‌رسد برای حل مشکلات موجود در مجلس هم هیات رئیسه باید تغییر کند و هم آیین‌نامه داخلی مجلس به نحو اساسی اصلاح شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها