کد خبر: 252300
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۷ ۱۲:۲۲:۰۰
| |

وزیر اطلاعات برای پاسخ به سوالاتی درباره تمهیدات امنیتی این وزارتخانه و ماجرای تابعیت آمریکا به مسوولان ایرانی به مجلس رفت؛

محمود علوی «بهارستان» را قانع کرد/ جلالی: چطور یکباره 2500 نفر تابعیت گرفتند؟/ علوی: اعطای 2500 گرین کارت به مقامات صحت ندارد

مجلس امروز در جلسه علنی خود میزبان سید محمود علوی وزیر اطلاعات برای پاسخ به طرح سوال جهانبخش محبی‌نیا درباره‌ تمهیدات امنیتی این وزارتخانه برای رفع اقدامات مخل امنیت و طرح سوال کاظم جلالی درباره موضوع اعطای 2500 گرین کارت به مقامات جمهوری اسلامی ایران و فرزندان آن‌ها بود.

محمود علوی «بهارستان» را قانع کرد/ جلالی: چطور یکباره 2500 نفر تابعیت گرفتند؟/ علوی: اعطای 2500 گرین کارت به مقامات صحت ندارد
کد خبر: 252300
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۷ ۱۲:۲۲:۰۰

اعتمادآنلاین| امروز سید محمود علوی وزیر اطلاعات مهمان مجلس دهم بود تا به سوالات جهانبخش محبی‌نیا درباره‌ تمهیدات امنیتی این وزارتخانه برای رفع اقدامات مخل امنیت و طرح سوال کاظم جلالی درباره موضوع اعطای 2500 گرین کارت به مقامات جمهوری اسلامی ایران و فرزندان پاسخ دهد. هرچند که در نهایت طراحان سوال از توضیحات وزیر قانع شدند تا کارت زردی در میان نباشد ولی در مجلس دهم این اتفاق برای اولین بار بود که علوی همزمان در صحن علنی به دو طرح سوال پاسخ می‌داد.

محبی‌نیا: وزارت اطلاعات به تولید قدرت و امنیت نرم توجه کند

طرح سوال محبی‌نیا اشاره به نوع ورود وزارت اطلاعات به موضوعات و مسائل مختلف داخلی و خارجی کشور بود. آنچنان که محبی‌نیا نیز در بخشی از سوال خود بر این مساله تکیه کرد که « ما معتقدیم نیروهای وزارت در دستگاه‌ها کمک کار فرماندهان صحنه هستند اما ورود آنها به حوزه‌های نظامی خطرناک است. البته محمود علوی چه در جلسه امروز چه در همان روزهای ابتدایی تصدی وزارت اطلاعات بر این مساله تاکید کرده بود که وزارت اطلاعات صرفا هدف و دغدغه خود را بر حفظ امنیت و آرامش کشور متمرکز کرده است؛ توضیحاتی که بخشی از آن در جلسه امروز مجددا مورد تاکید وزیر قرار گرفت.

جهانبخش محبی‌نیا در جریان طرح سوال خود از وزیر اطلاعات درباره‌ی تمهیدات امنیتی این وزارتخانه برای رفع اقدامات مخل امنیت گفت: ان‌شاء الله با تقدیم طرحی از سوی نمایندگان و تایید شورای نگهبان بتوانیم از معاون اول رئیس جمهور، رئیس سازمان صدا و سیما، رئیس قوه قضاییه و روسای سازمان‌های مستقل در صحن مجلس سوال کنیم چرا که این موضوع مغایرتی با قانون اساسی ندارد.

وی در ادامه با اشاره به برخی از حوادث تروریستی و ضدامنیتی از جمله ورود داعش به مجلس، اقدامات تروریستی اهواز و حوادث مرز میرجاوه و مریوان یادآور شد: کشورهای هوشیار در حوزه تولید قدرت نرم موفق‌تر هستند. قدرت نرم به ارتقاء ضریب مشروعیت، ارتقاء کارآمدی و کسب رضایت مردم می‌انجامد و حیات قدرت نرم نیز به احیای ارزشهای معنوی اسلام بر می‌گردد. ما از فرهنگ کودتا، استبداد مداخله بیگانگان، اشراف زادگی و فسادهای حلقوی جسته‌ایم تا شهروندان ایرانی زندگی در شأن خود را داشته باشند اما متاسفانه در کانون‌های تصمیم گیری درون نظام نابسامانی‌هایی دیده می‌شود که بعید است خطا و غفلت باشد و کارآمدی نظام را نشانه گرفته است.

نماینده مردم میاندوآب با بیان یانکه ما بعضا در کشف ویروس‌های آلوده عاجز بوده‌ایم اضافه کرد:‌ فراری دادن نخبگان، ایجاد ناامنی برای سرمایه‌گذاران و احضار برخی از نیروهای سیاسی از جمله اقداماتی است که فایده‌ای برای ما ندارد. من معتقدم گفتمان اطلاعاتی موجود جدای از کارنامه موفق در مقابله با تروریسم و ضد جاسوسی نیازمند تحول است که با وجود برخی از اساتید دانشگاه‌های باقر العلوم بعید است به دست بیاورد.

این نماینده مجلس در ادامه یادآور شد: ایجاد منازعه با برخی گروه‌های قومی، ایدئولوژیک و فرقی که اقدام ضد امنیتی ندارند مسلما کاری است که هزینه‌ی امنیت را بیشتر می‌کند. همچنین معتقدیم آگاه کردن نظام‌های اطلاعاتی اروپا و حتی نظام‌های اطلاعاتی آمریکا که در شناخت عمیق پیچیدگی‌های خاورمیانه مغفول هستند باید هدف وزارت اطلاعات قرار بگیرد تا نقش این وزارتخانه در امن کردن خاورمیانه پررنگ‌تر باشد.

محبی‌نیا با تاکید بر ضرورت اجرای قانون تاسیس وزارت اطلاعات بر ضرورت تعامل این وزارتخانه با نیروی انتظامی، ارتش و سپاه برای تثبیت حاکمیت ملی تاکید کرد و این امر را از ضرورت‌های دیریت هوشمندانه دانست. گفتمان اطلاعاتی وزارت اطلاعات باید از منطق و کیاست و درایت و آگاهی و پختگی برخوردار شود تا مردم از آن استقبال کنند. ما معتقدیم نیروهای وزارت در دستگاه‌ها کمک کار فرماندهان صحنه هستند اما ورود آنها به حوزه‌های نظامی خطرناک است.

محبی نیا در ادامه با تاکید بر ضرورت آمادگی و اقدام وزیر اطلاعات در تولید و اعمال امنیت و قدرت نرم خاطر نشان کرد: من وزارت اطلاعات را تیم بازنده تشخیص نمی‌دهم این وزارت‌خانه‌ها برنده است اما می‌خواهیم نمره این وزارتخانه بالای 17 و 18 بیاید. در حوزه مقابله با تروریسم داعش مسائل ضد امنیتی و کیس‌های ضد جاسوسی وزارت موفق بوده اما توقع داریم این وزارتخانه گزارش‌های درست اطلاعاتی خود را به مسئولین کشور برساند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه وزیر اطلاعات امکان ملاقات هر روزه با روسای قوا را دارد و ماهی دو سه بار خدمت رهبری می‌رسد گفت: توقع داریم وزارت اطلاعات نسبت به تولید قدرت و امنیت نرمی که پایه‌های ماندگاری و بقای جمهوری اسلامی را بیشتر می‌کند توجه داشته باشد . بخشی از اختلالات اقتصادی به نفوذ برخی از نیروها بر می‌گردد و‌ دست‌های پنهان و آلوده‌ و افکار ضد انقلابی هستند که ایران و جمهوری اسلامی را نمی‌خواهند؛ شیطنت می‌کنند و زهر خود را می‌ریزند در این حوزه بچه‌های وزارت باید خود را بیشتر نشان دهند.

محبی نیا ادامه داد: جمهوری اسلامی الحمدالله پایدار و ماندگار است اما خدای نکرده وقتی اتفاقی برای نظام‌های سیاسی می‌افتد حتی در نظام‌های اقتصادی سراغ سازمان اطلاعاتی آن کشور می‌روند. توقع ما از وزارت اطلاعات و وزیر به عنوان سرمربی این تیم این است که نگرانی و دغدغدها را کم کند. لذا تمام قدرت‌ها مشروعیتشان را از مردم می‌گیرند بنابراین رضایت مردم برای ما مهم است. این مرم انقلاب و نظام را می‌خواهند ولی فساد، تبعیض و تصمیمات نادرست و اختلال در روند اداری را هرگز نمی‌خواهند.

علوی: برخورد پلیسی آخرین راهکار ماست

محمود علوی نیز در پاسخ به طرح سوال محبی‌نیا با بیان اینکه شرایط امنیتی امروز ما متفاوت با سال‌های گذشته است، گفت: ما با شرایطی مواجهیم که سرویس‌های امنیتی کشورهای همسایه و حتی کشورهای دور دست مستقیم علیه امنیت کشور وارد عمل شده‌اند و از جریانات و گروه‌های تروریستی با تمام وجود هم به صورت نقدی و هم کالایی و هم آموزشی حمایت تمام عیار می‌کنند. ما سالهایی را پشت سر می‌گذاریم که یکی از حامیان تروریست‌ها یعنی داعش دولت خود خوانده تشکیل داده بود و تروریست‌ها از مراکز آموزشی مجهز برخوردار بودند و به انبارهای عظیم اسلحه‌های ارتش سوریه و عراق دست پیدا کرده بودند. امروز هم داعش زمین را از دست داده ولی اسلحه را زمین نگذاشته است.

وزیر اطلاعات در ادامه خاطر نشان کرد:‌ اگر قبلا در جنوب شرقی، شمال غربی یا جنوب غربی کشور تروریست‌ها با یک پیکان وانت و چند اسلحه کلاشینکف وارد می‌شدند امروز آنها با موتورهای قوی، ماشین‌های شاسی بلند، اسلحه تیربار، فشنگ فراوان و توپ‌های ضد هوایی به مرزها تعرض می‌کنند. آنها پیش از این آموزش‌های ابتدایی چریکی و نظامی می‌دیدند و الان علاوه بر آن آموزش اطلاعاتی هم می‌بینند که چطور ارتباطات تماس، رفت و آمد و قرار خود را از دید منابع اطلاعاتی پنهان کنند.

علوی در ادامه خاطر نشان کرد: ما با شرایطی مواجهیم که مستقیما سرویس رژیم صهیونیستی با تمام توان وارد عمل شده، تیم‌های تروریستی را ساماندهی می‌کند و با حمایت آمریکا جریان‌های مختلف ضد انقلاب به هم نزدیک می‌شوند. در یکی دو سال اخیر بیش از 66 همایش، نشست و هم‌اندیشی بین جریانهای مختلف قومی و ضد انقلابی برگزار شده که چطور سطح مبارزه با جمهوری اسلامی را یکی کنند.

وی با طرح این سوال که جمهوری اسلامی با مساله‌ی امنیت چطور برخورد کرده تصریح کرد: آیا نسبت به اعتبارات دستگاه‌های امنیتی و وزارت اطلاعات توجه لازم را داشته‌ایم تا این وزارت‌خانه تکنولوژی‌های جدید را به کار بگیرد و در زمینه‌ی رصد و اشراف اطلاعاتی کارش را به نحو احسن انجام دهد. واقعیت این است که وضعیت بودجه تغییر نکرده اما انتظارات تغییر کرده است و امروز لجستیک و تجهیزات وزارت با بسیج دشمن نامتناسب است.

وزیر اطلاعات با بیان این که این وزارتخانه با احصاء نقاط قوت و ضعف امنیتی، فرصت‌ها و تهدیدها و برآورد مسائل کلان و امنیتی راهبردهای امنیتی وزارت را تنظیم کرده یادآور شد: ما سیاست‌های اجرایی را تدوین و برنامه‌های عملیاتی را طراحی کرده و کارنامه‌ی خود را با مبنای علمی مهارت‌ها و تجاربی که طی سی و چند سال کار اطلاعاتی اندوخته شده، تنظیم کرده‌ایم. همچنین هر سال تقویم امنیتی را در اختیار مقامات می‌گذاریم که این امر همواره مورد توجه مقامات عالی بوده است.

علوی با بیان اینکه وزارت اطلاعات راهبرد پیشگیری را مقدم بر درمان می‌داند افزود: راهکار برخورد پلیسی و سخت افزاری به عنوان آخرین راهکار ما به حساب می‌آید . ما در زمینه علل و معلول‌های امنیتی بیش از معلول به علت‌ها پرداخته‌ایم و برای پیشگیری از چالش‌ها با پیش بینی چالش‌های امنیتی بیش از 30 گزارش راهبردی را طی 10 ماه گذشته در اختیار مقامات عالی قرار داده‌ایم.

وزیر اطلاعات با اشاره به اقدامات این وزارت خانه در میدان مقابله افزود: ما با توسعه تیم‌های تروریستی و بسیج دشمن مواجه هستیم اگر قبلا سه ماهی یک بار یک تیم تروریستی را زیر ذره بین می‌بردیم الان گاهی در هفته دو تیم تروریستی را شناسایی می‌کنیم و در هجمه‌ی همه جانبه تروریستی از شرق و غرب و جنوب تنها موارد همان‌هایی بوده که آقای محبی‌نیا برشمردند و به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. در سال‌های پیش از خدمتگزاری من در عرصه‌ی امنیتی، نه حمایت سرویس‌های امنیتی از تروریست‌ها نه امکانات آموزشی نه لجستیک و تدارکات و نه شرایط مساعد برای تروریست‌ها وجود نداشته اما شاهد حوادثی در مسجد امام علی (ع) زاهدان، مسجد جامع زاهدان و مسجد امام حسین (ع) چابهار بودیم.

علوی با بیان اینکه وزارت اطلاعات از هر صد اقدام تروریستی 97 تا 98 تای آن را خنثی می‌کند گفت: کجای دنیا تیمی که 98 گل زده و یکی دو گل خورده را تیم بازنده به حساب می‌آورد؟ کشورهای پیشرفته دنیا که از قوی‌ترین سرویس‌ها برخوردارند ایران را از نظر ناامنی و اقدامات ضد امنیتی در آخرین ردیف قرار داده‌اند. امروز هیچ سرویس امنیتی در دنیا وجود ندارد که ادعا کند جلوی صد در صد این اقدامات را می‌گیرد. ما توانسته‌ایم موارد ضد امنیتی را به حداقل برسانیم و مقایسه آنچه بین سال‌های 87 تا 92 و 92 تا 95 رخ داده گواه خوبی بر این مدعا است.

محبی‌نیا قانع شد

بعد از توضیحات علوی نیز محبی‌نیا ضمن اشاره به طرح سوال کاظم جلالی از وزیر اطلاعات که در ادامه جلسه در دستور کار قرار گرفت، گفت: احتمال می‌دهم آقای وزیر تحمل دو پنالتی را نداشته باشد بنابراین قانع می‌شوم.

جلالی: چطور یکباره 2500 نفر تابعیت گرفتند؟

طرح سوال کاظم جلالی درباره اعطای گرین کارت به 2500 تن از مقامات و فرزندان آنان ریشه در یک سلسله اخبار و اتفاقات طی یک سال گذشته دارد. اولین بار مجتبی ذوالقدر نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی این مساله را مطرح کرده بود؛ موضوعی که به فاصله چند روز از جانب دونالد ترامپ در یک برنامه تلوزیونی تایید شد ولی همین مساله از جانب دولت سابق آمریکا تکذیب شد. محتوای اصلی این خبر چنین بود که در دوران مذاکرات هسته‌ای بین ایران و دولت اوباما، موضوع اعطای 2500 گرین کارت به مقامات ایرانی به عنوان یک پیشنهاد مورد بحث طرفین قرار گرفته است که البته تا امروز هیچکدام از مقامات دولتی کشور چنین مساله‌ای را تایید نکرده‌اند.

کاظم جلالی نماینده تهران و رییس فراکسیون مستقلین در مجلس شورای اسلامی امروز برای قرایت طرح سوال خود به پشت تریبون صحن علنی مجلس رفت و گفت: مردم این سوال را می‌پرسند که چطور در پی مذاکرات هسته ای که باید مسائل ملی پیگیری می‌شد به یک باره 2500 نفر از فرزندان و وابستگان مسئولان تابعیت گرفتند؟

وی افزود: با مراجعه به تاریخ قراردادها و موارد متعددی را می بینیم که در مقابل چیز ناچیزی منافع ملی را به هدر داده‌اند که این به خوبی در نظام قاجار و پهلوی مشهود است. این که از زبان ما بیان شود مشخص نیست که آینده نسبت به آن چه واکنشی نشان می‌دهد. آن هم در زمان کنونی که منافع ملی در میان است، تاریخ می‌پرسد که چطور مسئولان یا مذاکره کنندگان به دنبال منافع خود بودند. باید وزارت اطلاعات این موضوع را پیگیری کند. سخنان زیادی از سوی مسئولان مطرح می‌شود که باعث شده تا مطالب بسیاری در ذهن مردم انباشته شود. در این مورد باید تاملی صورت گیرد.

علوی: اعطای 2500 گرین کارت به مقامات صحت ندارد

محمود علوی وزیر اطلاعات نیز در پاسخ به این طرح سوال کاظم جلالی چنین پاسخ داد که « موضوعی که درباره اعطای 2500 گرین کارت مطرح شد، ذهنیت‌ها را به خود مشغول کرد. مساله‌ای که اگر واقعیت داشت بسیار خدشه‌آور و مشمئز کننده و نازیبا بود و هر کسی که آن را پذیرفته است باید به عنوان خائن شناخته شود و محاکمه گردد.

وی با قدردانی از جلالی برای طرح این سوال، گفت: این زمینه را فراهم می‌کند که ما توضیحاتی را ارائه کنیم هر چند وقتی مطلب خلافی بیان می‌شود پاک کردن آن به صورت صد درصدی از ذهن مردم امکان پذیر نیست همچون وقتی روی کاغذ با مداد کشیده می‌شود اگر مداد با پاک کن پاک شود باز هم اثر آن از روی کاغذ نمی‌رود.

علوی اضافه کرد: وقتی گوینده‌ای مطلبی را ادعا می‌کند او است که باید برای صحت مطلب خود دلیلی را ارائه نماید که چنین اتفاقی رخ نداده است. هیچ جای دنیا این رویه نیست که موضوعی را ثابت کنند که حقیقت نداشته است. گوینده باید مدرک بدهد نه این که اعلام کند که در صورت لزوم ارائه می‌کند. در حال‌ حاضر پنج سال گذشته است و مدرکی ارائه نشده است. این یعنی اصلا دلیل و مدرکی وجود ندارد.

وزیر اطلاعات تاکید کرد: ما در وزارت اطلاعات بر روند مذاکرات هسته‌ای و چه مذاکرات عمومی و چه مذاکرات خصوصی اشراف کامل داشته و تمام موارد مذاکرات و حواشی آن را در اسرع وقت به استحضار مقامات عالی نظام رسانده ایم. حتی آن جا که آقای عراقچی، قلم به سمت وزیر امور خارجه آمریکا پرتاب می‌کرد هم آن حاشیه و صحنه گزارش شد. لذا این موضوع که 2500 گرین کارت به مقامات کشور داده شده است که به نوه و نتیجه‌هایشان بدهند وجود نداشته و صحت ندارد. نفی این مطلب دلیلی نمی‌خواهد،‌ بلکه اثبات آن نیازمند دلیل است. به لحاظ ریشه و منشا خبر، ریشه به تمام معنا بی‌اعتبار و بی ارزش است.

وی توضیح داد: در تاریخ 95/11/26 یک کانال دروغ پرداز ناشر دروغ و ضد انقلاب در شبکه‌های اجتماعی مطلبی را منتشر کرد که مبنی بر این که در مذاکرات هسته ای توافق شده 2800 گرین کارت به طرف ایرانی بدهند، آن قدر این مطلب بی اساس بود که هیچ یک از رسانه‌ها به جز یکی آن را باز نشر نداد. تنها یکی از نشریات رژیم صهیونیستی در تاریخ 95/12/27 این را دوباره منتشر کرد و باز هم هیچ رسانه‌ای نسبت به آن اعتنایی نکرد. خبر این رسانه هم این بود که 2800 گرین کارت داده شده است.

وی ادامه‌ داد: یک سال بعد در شرایطی که هیچ کسی نسبت به این خبر اعتنا نکرده بود یکی از عزیزان بزرگوار در 97/4/5 مطرح می‌کند که در مذاکرات هسته ای صحبت شده است که آمریکایی‌ها 2500 گرین کارت به مذاکره کنندگان داده است و گرین کارت‌ها بین مقامات و مسئولان بذل و بخشش شود . این جا تعداد گرین کارت‌ها 300 تا کم شده است. یک هفته‌ بعد فاکس نیوز آمریکا در 97/5/12 این موضوع را مطرح می‌کند و ترامپ هم با مطلب فاکس نیوز آن را توییت می‌کند. سپس یکی از خبرگزاری‌های داخلی که از خبرگزاری‌های ارزشی هم هست در 97/4/13 به انتشار می‌رساند. در نهایت مقامات مطلع هر دو کشور آن را تکذیب می‌کنند.

علوی خاطر نشان کرد: این موضوع یکی از مصادیق بارز این آیه قرآن است که "مومنان وقتی خبری را از فاسقان می‌شنود در انتقال آن تحقیق کنند و بدون تحقیق آن را بازگو نکنند" چون در نهایت بازگو کردن آن از لحاظ حیثیتی لطمه وارد کرده و دیگر پشیمانی فایده‌ای ندارد. انتظار می رفت وقتی کانالی دروغ پرداز، ضد انقلاب، شایعه پراکن، جاعل و دروغگو مطلبی را مطرح می‌کند عزیزان در نقل آن تامل بیشتری داشته و صحت آن را بررسی کنند که اگر مطرح شود، اثرگذار خواهد بود.

علوی با اشاره به این که عملیات روانی دشمن با جدیت تمام علیه جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود، خاطر نشان کرد: آنها به دنبال این هستند که جایگاه جمهوری اسلامی ایران را بین افکار عمومی دنیا مخدوش کنند مبنی بر این که مسئولان نظام مصالح کشور را با 2500 گرین کارت مبادله کردند. از طرف دیگر به دنبال آن هستند که اعتماد عمومی مردم به نظام را خدشه دار کنند، پس باید همه هوشیار باشیم و ندانسته در زمین دشمن بازی نکنیم چون این به اعتماد و سرمایه اجتماعی آسیب می زند.

وزیر اطلاعات همچنین در بخش اول صحبت‌هایش گفت: تمام تلاش ما بر این است که امنیت را برای فعالان سیاسی، فعالان اقتصادی و فعالان فرهنگی و رسانه‌ای ایجاد کنیم نه این که بر فعالان باشیم. باور ما در وزارت اطلاعات آن است که دستگاه‌های اطلاعاتی برای خنثی کردن صدای گلوله‌ها و نه صدای گلوها هستند. چون اگر این اتفاق رخ ندهد زمینه برای صدای گلوله‌ها فراهم می‌شود. وزارت اطلاعات دست در دست نخبگان در عرصه‌های مختلف گذاشته‌؛ به طوری که امروز به گواهی نظرسنجی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران وزارت‌ اطلاعات یکی از محبوب‌ترین دستگاه‌های نظام است.

درخواست نمایندگان از جلالی برای قانع شدن از توضیحات علوی

بعد از توضیحات محمود علوی کاظم جلالی خواستار اعلام نظر نمایندگان درباره صحبت‌های وزیر اطلاعات شد که تعدادی از نمایندگان از او خواستند که از رای گیری انصراف دهد. جلالی گفت: « وزیر اطلاعات را قبول دارم، اما نمی‌خواهم احساس شود که این سوال صحنه سازی است و رسانه‌های بیگانه بگویند که صحنه سازی شده است». در نهایت نیز با اصرار نمایندگان، جلالی از درخواست برای رای گیری از مجلس شورای اسلامی درباره پاسخ های وزیر انصراف داد و گفت که قانع شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها