کد خبر: 191192
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۷ ۱۱:۲۹:۰۰
| |

جمشید حمیدی کارشناس والیبال در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین:

ژاپن تیمی دگرگون شده را روانه لیگ ملت‌های والیبال کرده است/ تیم‌های آسیایی حریفان دست‌وپا بسته‌ای برابر ایران نیستند/ اگر قرار بود برابر ژاپن ببازیم چرا جوانان را روانه میدان نکردیم؟

هفته اول لیگ ملت‌های والیبال سال 2018 آغازشده و تیم ملی ایران هم با فرانسه، استرالیا و ژاپن بازی کرد که نتیجه تلاش تیم ملی دو باخت و یک برد در این هفته بود.

ژاپن تیمی دگرگون شده را روانه لیگ ملت‌های والیبال کرده است/ تیم‌های آسیایی حریفان دست‌وپا بسته‌ای برابر ایران نیستند/ اگر قرار بود برابر ژاپن ببازیم چرا جوانان را روانه میدان نکردیم؟
کد خبر: 191192
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۷ ۱۱:۲۹:۰۰

اعتمادآنلاین| تیم ملی والیبال در اولین بازی خود به مصاف فرانسه قهرمان دوره قبل این بازی‌ها رفت و با نتیجه 3 بر یک بازی را به این تیم واگذار کرد. فرانسوی‌ها در این بازی با زدن سرویس‌های خوب و سرعت‌بالا توانستند بازی تیمی ایران را دچار مشکل کنند و بازی را به سود خود به پایان بردند. شاگردان کولاکوویچ در بازی دوم خود به مصاف استرالیا رفتند و توانستند این تیم را شکست دهند. درحالی‌که همه کارشناسان والیبال ایران بردن تیم ملی ژاپن را کاری آسان برای تیم ملی ایران می‌دانستد بلندقامتان تیم ملی با یک بازی کاملاً ناامیدکننده و ضعیف به ژاپن باختند تا زنگ خطر برای والیبال ایران به صدا درآید. تیم‌های آسیایی با برنامه‌ای بلندمدت تلاش کرده‌اند تا سطح والیبال خود را بالا ببرند. جمشید حمیدی کارشناس والیبال ایران در گفت‌وگو با اعتماد آنلاین پیشرفت والیبال در قاره آسیا را زنگ خطری برای والیبال ایران می‌داند و اعتقاد دارد که دیگر نمی‌توانیم به‌راحتی تیم‌های آسیایی را شکست دهیم. حمیدی ایران را پر از جوانان بااستعداد می‌داند و اعتماد به این جوانان را امید والیبال ایران قلمداد می‌کند.

جمشید حمیدی در خصوص باخت تیم ملی والیبال ایران برابر ژاپن در هفته اول لیگ ملت‌های والیبال می‌گوید: جامعه والیبال ایران تصور این را هم نمی‌کرد که مقابل ژاپن شکست بخوریم. همه کارشناسان والیبال ایران مطمئن بودند که دو پیروزی شیرین برابر استرالیا و ژاپن کسب خواهیم کرد؛ اما غافل از اینکه این دو تیم دست به سازمان‌دهی جدید زده‌اند و با مربیان خوب اروپایی و آمریکایی و تشکیل اردوهای متنوع یک تیم دگرگون‌شده را روانه بازی‌های لیگ ملت‌ها کرده‌اند.

او ادامه می‌دهد: در بازی با استرالیا شاهد سرویس‌های خوب و کار تیمی عالی آن‌ها بودیم. آن‌ها با همین استراتژی تیم ملی را تحت‌فشار قراردادند. در بازی با ژاپن هم شاهد همین موضوع بودیم. ژاپنی‌ها والیبال سرعتی ژاپنی و شرق آسیایی را با آمادگی بدنی بالای اروپایی تلفیق کرده‌اند. در حقیقت ژاپن اگر ساده و اروپایی بازی می‌کرد شاید ایران می‌توانست این تیم را شکست دهد. اما این نوع بازی که ژاپن ارائه داد کاملاً متفاوت و جدید بود. حالا ژاپن کاملاً متحول شده است.

این کارشناس قدیمی والیبال کشور برنامه ژاپن در این بازی را خارج کردن سعید معروف از بازی عنوان کرد و می‌گوید: در این بازی ژاپنی‌ها بااطلاع از شرایط قدی تیم ایران تلاش کردند تا توپ‌های خود را از کنار دستان مدافعان ایران عبور دهند و دفاع وسط و دفاع کناری تیم ملی را از کار انداختند و فضا برای بازی سرعتی خودشان باز شد. در بازی برابر ژاپن دریافت‌های ضعیفی داشتیم به‌طوری‌که توپ‌های خوبی برای سعید معروف مهیا نشد. قدرتی‌زن‌های تیم ملی هم شب گذشته بسیار ضعیف عمل کردند. باید بگویم که میلاد عبادی پور به دلیل خستگی حضور در لیگ لهستان آمادگی لازم را نداشت. میرزاجانپور تحت تأثیر جنگ روانی ژاپنی‌ها قرارگرفته بود؛ این بازیکن اگر متمرکز نباشد میزان تأثیرگذاری‌اش در تیم به زیر 50 درصد می‌رسد.

حمیدی عدم استفاده از بازیکنان جوان در این بازی را اشتباه می‌داند و می‌گوید: سؤالی که از مربی تیم ملی دارم این است که اگر قرار بود برابر ژاپن بازنده باشیم بهتر نبود جوانان تیم ملی را روانه میدان می‌کردیم؟ چرا کولاکوویچ به بازیکنانی چون صابری بها نداد؟ درست است که مرتضی شریفی در زمین حضور پیدا می‌کند و همیشه فیکس است، اما شریفی هرچقدر که در سرویس و حمله موفق است در توپ‌گیری و دفاع موفق نیست. کولاکوویچ باید در این بازی از بازیکنان جوان تیم ملی استفاده می‌کرد.

حمیدی در ادامه می‌گوید: جوانان خوبی به والیبال ایران معرفی‌شده‌اند، باید جوانان را باور کنیم و بازی‌های لیگ ملت‌های والیبال را فدای بازی‌های مهمتر چون قهرمانی جهان و المپیک کنیم. آمریکایی‌ها به بازیکنان خودشان استراحت داده‌اند. فرانسه هم به همین شکل عمل کرده است. تیم ملی هم باید به بازیکنانی چون عبادی پور استراحت می‌داد. هرچند که معنوی‌نژاد به دلیل مصدومیت در این هفته حاضر نبود اما برخی دیگر از بازیکنان باید در هفته اول استراحت می‌کردند تا برای بازی‌های بعدی آماده باشند.

کارشناس والیبال کشور بازی‌های هفته دوم لیگ ملت‌ها را بسیار سخت عنوان می‌کند و می‌گوید: در هفته دوم لیگ ملت‌ها با حریفان سختی بازی داریم. امیدوارم که شرایط را برای حضور جوانان در تیم ملی فراهم کنیم. همه تیم‌ها در هفته‌های اول لیگ ملت‌ها باخت‌های عجیب‌وغریب داشته‌اند. دلیل آن‌هم محک زدن جوانان در این بازی‌ها است. امروز در آلمان بازیکن جوانی حضور دارد که یکی از بهترین مدافعان مسابقات است. ما هم باید همانند تیم‌های سطح بالا جهان عمل کنیم. باید باخت‌ها را پلی برای بهتر شدن و پیشرفت بدانیم و جوانان خودمان را باور کنیم.

حمیدی پاسخگویی کولاکوویچ به فدراسیون والیبال ایران را ضروری می‌داند و اعتقاد دارد که فدراسیون باید عملکرد این مربی را زیر ذره‌بین قرار دهد.

اوادامه می‌دهد: در این سال‌ها با کولاکوویچ به‌صورت کژ دار و مریز رفتار کردیم و عملکرد این مربی را موردنقد و بررسی قرار نداده‌ایم. عده‌ای از کارشناسان والیبال اعتقاد دارند این مربی کاشف جوانان در صربستان است اما باید بگویم که چنین چیزی صحت ندارد و فردی به نام درگان مربی تیم جوانان صربستان بود که با تیم ملی جوانان ما هم‌ بازی کرده است. کولاکویچ هیچ نقشی در پرورش استعدادهای تیم ملی صربستان نداشته، بیش‌ ازحد یک مربی را نباید بزرگ کنیم و بیش‌ازاندازه هم از یک باخت فاجعه نسازیم. این باخت‌ها یک سیلی بیدارکننده است. فدراسیون والیبال و مربیان تیم ملی باید بدانند که آسیایی‌ها هم پیشرفت کرده‌اند و دیگر تیم‌های دست‌وپا بسته‌ای برابر ایران نیستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها