کد خبر: 616455
|
۱۴۰۲/۰۳/۱۶ ۱۹:۳۵:۳۹
| |

گروسی: ذخایر اورانیوم غنی شده ایران افزایش یافته است

مدیرکل اژانس بین‌المللی انرژی از افزایش ذخایر اورانیوم ایران خبر داد.

گروسی: ذخایر اورانیوم غنی شده ایران افزایش یافته است
کد خبر: 616455
|
۱۴۰۲/۰۳/۱۶ ۱۹:۳۵:۳۹

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام گفت: آخرین گزارش در مورد راستی آزمایی و نظارت در ایران نشان می‌دهد که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در سه ماه گذشته بیش از یک چهارم افزایش یافته است.

به گزارش شفقنا، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در سخنرانی خود در آغاز نشست شورای حکام که ساعتی پیش در وین آغاز به کار کرد، از آغاز روند اجرای بیانیه مشترک با ایران در خصوص حل و فصل مسائل پادمانی خبر داد و گفت: در این زمینه پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

گروسی با اشاره به آخرین گزارش خود درباره راستی آزمایی و نظارت بر فعالیت هسته‌ای ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل ادعا کرد: ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در سه ماه گذشته بیش از یک چهارم افزایش یافته است.

وی همچنین گفت: آژانس در اوایل ماه مه سال جاری دوربین‌های نظارتی خود را در تاسیساتی که در آن‌ها تجهیزات سانتریفیوژ تولید می‌شوند، نصب کرد؛ علاوه بر آن، آژانس با هدف نظارت بر سطح غنی سازی اورانیوم تولید شده از سوی ایران در تاسیسات مذکور، برای نخستین بار یک دستگاه نظارت بر غنی سازی را در مرکز فردو و در مرکز آزمایشی غنی سازی سوخت نطنز نصب کرد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین اظهار کرد: این اقدام‌ها به ما کمک می‌کند تا با سرعت بیشتری هرگونه تغییر در سطح غنی سازی در تاسیسات مذکور را شناسایی کنیم.

وی مدعی شد: البته پیشرفت‌های صورت گرفته به اندازه‌ای نبود که ما متصور بودیم و آن چه باید اکنون اتفاق بیفتد، اجرای فرآیندی پایدار و بی وقفه است که باید منجر به تحقق بی تاخیر بیشتر همه تعهدات مندرج در بیانیه مشترک است.

وی گفت: ایران توضیح احتمالی را برای وجود اورانیوم ضعیف شده در بخشی از مکان موسوم به مریوان ارائه کرد اما ارزیابی ما همچنان پابرجاست.

وی همچنین اظهار کرد: تکرار می‌کنم که مسائل پادمانی باقیمانده ناشی از تعهدات ایران تحت توافقنامه جامع پادمان میان ایران و آژانس است و همچنان نیاز به حل و فصل دارد تا آژانس در موقعیتی باشد که بتواند صلح آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران را تضمین کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها