کد خبر: 623882
|
۱۴۰۲/۰۴/۳۱ ۱۸:۴۵:۱۱
| |

رقابت عربستان و امارات در خلیج فارس

این روزها خلیج‌فارس محل وقوع درگیری و رقابتی باورنکردنی بین عربستان سعودی و امارات متحده عربی- دو کشور با نفوذ در بین دیگر کشورهای مسلمان- بر سر کسب برتری در خلیج فارس است.

رقابت عربستان و امارات در خلیج فارس
کد خبر: 623882
|
۱۴۰۲/۰۴/۳۱ ۱۸:۴۵:۱۱

نشریات جهان از جمله نشریات آسیایی از اختلافات موجود در خلیج فارس به خصوص درگیری محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان با شیخ محمد رئیس‌جمهور امارات متحده عربی برای تسلط بر این منطقه- در نبود آمریکا- نوشته‌اند.

به گزارش شفقنا، طبق گزارش روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال؛ به تازگی فاش شده که بین محمد بن‌سلمان شاهزاده جاه‌طلب عربستان سعودی و شیخ محمد بن‌زاید آل نهیان رئیس‌جمهور امارات متحده عربی درگیری‌هایی روی داده است.

شاهزاده سعودی، در دسامبر گذشته، در یکی از معدود گفتگوهایی که با خبرنگاران داشت، ادعا کرد که امارات متحده عربی به عنوان یکی از متحدین و دوستان عربستان سعودی در چند ده سال گذشته به این کشور خیانت کرده و در واقع از پشت به عربستان خنجر زده است.

بر اساس این گزارش، اظهارات محمد بن‌سلمان بسیاری از حاضران در جلسه را مات و مبهوت کرده بود

در شرایطی که نقش و نفوذ ایالات متحده آمریکا در منطقه در حال کاهش است، رقابت دو خانواده سلطنتی عربستان و امارات ریشه در این موضوع دارد- و در واقع این دو کشور برای حفظ سلطه خود در غرب آسیا- در نبود آمریکا- این رقابت را آغاز کرده‌اند.

نکته مهم در این میان اجتناب‌ناپذیر بودن این رقابت و درگیری از نظر منطق سیاست است.

به هر حال چه محمد بن‌سلمان یا همان ام‌بی‌اس و چه شیخ محمد یا همان ام‌بی‌زد، هر دو به شدت جاه‌طلب هستند و همیشه هم در آرزوی این بوده‌اند که بازیگران اصلی و قدرت‌های مسلط در بین کشورهای منطقه خلیج فارس باشند.

اختلاف خصوصی آن‌ها علنی شده است. یکی از مهم‌ترین اختلافات این دو اختلاف نظر امارات متحده عربی و عربستان سعودی در مورد جنگ یمن است.

هم‌زمان؛ امارات متحده عربی از فشارهایی که عربستان سعودی برای افزایش قیمت نفت می‌آورد، عصبانی و ناامید است- و همین هم باعث شده در داخل اوپک نیز شکاف‌هایی بین این دو کشور ایجاد شده باشد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها