کد خبر: 286166
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۹ ۱۳:۵۶:۰۰
| |

کنترل بیماری پارکینسون با حسگر حرکتی به کمک دانشمند ایرانی

پژوهشگران دانشگاه فلوریدا آتلانتیک به سرپرستی «بهناز قرآنی» حسگرهای حرکتی توسعه داده‌اند که بیماران مبتلا به پارکینسون توسط آنها می‌توانند علائم این بیماری را کنترل کنند.

کنترل بیماری پارکینسون با حسگر حرکتی به کمک دانشمند ایرانی
کد خبر: 286166
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۹ ۱۳:۵۶:۰۰

اعتمادآنلاین| پژوهشگران دانشگاه فلوریدا آتلانتیک به سرپرستی «بهناز قرآنی» حسگرهای حرکتی توسعه داده‌اند که بیماران مبتلا به پارکینسون توسط آنها می‌توانند علائم این بیماری را کنترل کنند.

بیماری پارکینسون (PD) یک اختلال مزمن و پیشرفته عصبی است که حدود 6 میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر خود قرار داده و انتظار می‌رود این نرخ تا سال 2040 دو برابر شود.

پارکینسون چند علامت اصلی دارد که می‌توان به ارتعاش و لرزش دست و پا در حالت استراحت، کندی حرکات، سختی و خشک شدن دست و پا و بدن و نداشتن تعادل اشاره کرد.

در مراحل اولیه بیماری، ارتعاش اندام ملایم و معمولاً در یک طرف بدن وجود دارد و احتیاجی نیز به درمان ندارد؛ اما با پیشرفت بیماری فردی که دست لرزان خود را در جیب یا پشت خود پنهان می‌کند یا چیزی را برای کنترل ارتعاش مدام در دست می‌گیرد، دیگر قادر به پنهان کردن لرزش‌های شدید اندام به‌ویژه به هنگامی که می‌خواهد تمرکز بیشتری به خود دهد، نیست.

چهار علامت شایع بیماری ارتعاش دست و پا در حالت استراحت (لرزش بیمار همزمان با ارتعاش دست و پا در حالت استراحت) آرام شدن حرکت (برادیکینزیا / Bradykinesia) سختی حرکت (و خشک شدن) دست و پا یا بدن تعادل بد (تعادل ضعیف) در حالی‌که دو یا بیشتر از این علایم در بیمار دیده شود، مخصوصاً وقتی که در یک سمت بیشتر از سمت دیگر پدیدار شود، تشخیص پارکینسون داده می‌شود مگر اینکه علایم دیگری همزمان وجود داشته باشد که بیماری دیگری را نمایان کند.

بیمار ممکن است در اوایل، بیماری را با لرزش دست و پا یا با ضعیف شدن حرکت احساس کند و دریابد که انجام هر کاری بیشتر از حد معمول طول می‌کشد یا اینکه سختی و خشک شدن حرکت دست و ضعف تعادل را تجربه می‌کند.

اولین نشانه‌های پارکینسون مجموعه‌ای متفاوت از ارتعاش، برادیکنزیا، سفت شدن عضلات و تعادل ضعیف هستند؛ معمولاً علایم پارکینسون ابتدا در یک سمت بدن پدیدار می‌شوند و با گذشت زمان به سمت دیگر هم راه پیدا می‌کنند.

محققان دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر دانشگاه فلوریدا آتلانتیک، یک راه نوآورانه مطمئن به منظور تشخیص و نظارت بر وضعیت داروهای ON و OFF در بیماران مبتلا به پارکینسون را ایجاد کرده‌اند.

پژوهشگران این دانشگاه به رهبری «بهناز قرآنی» پژوهشگر ایرانی، موفق به توسعه حسگرهای پوشیدنی حرکتی شدند که طی آن یک سیستم که در آن دو حسگر حرکتی «KinetiSense» وجود دارند، به مچ دست و مچ پای بیمار متصل می‌شوند و لرزش این قسمت‌های بدن آنها را کنترل می‌کنند.

بیماران در هر ساعاتی از روز و در هر شرایطی می‌توانند این حسگرها را بپوشند و اجازه دهند تا این حسگرها داده‌های جمع‌آوری شده آنها را تجزیه و تحلیل کنند.

یافته‌های این مطالعه در مجله «Medical Engineering and Physics» منتشر شد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها