کد خبر: 405485
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۹ ۱۳:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

ویروس کرونا با حرف زدن منتقل می‌شود؟

سرفه و عطسه ممکن است تنها راه انتقال بیماری‌های واگیردار پاتوژنی همچون ویروس کرونا نباشد. طبق یک تحقیق جدید، قطرات ریزی که هنگام حرف زدن تولید می‌شود می‌تواند بین هشت تا 14 دقیقه در فضا بماند.

ویروس کرونا با حرف زدن منتقل می‌شود؟
کد خبر: 405485
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۹ ۱۳:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ویروس کرونا نه تنها جنبه‌های مختلفی از زندگی بشر را در بر گرفته بلکه به دلیل پیچیده بودن ساختار ویروسی هر روز شکل تازه‌ای از خود ارائه می‌دهد. این مساله کار را به جایی رسانده که هنوز محققان نتوانسته‌اند واکسن ویروس کرونا را تولید کنند. از سوی دیگر نوع تاثیرگذاری و انتقال ویروس کرونا به هر فرد نیز در پژوهش‌های تازه نکات منحصربه‌فردی مطرح کرده است. یک تحقیق جدید نشان می‌دهد چطور قطرات تنفسی که در زمان حرف زدن در فضا پخش می‌شوند می‌توانند در انتقال ویروس کرونا به خصوص در فضاهای بسته نقش داشته باشند.

سرفه و عطسه ممکن است تنها راه انتقال کرونا نباشد

ویروس کرونا عطسه

سرفه و عطسه ممکن است تنها راه انتقال بیماری‌های واگیردار پاتوژنی همچون ویروس کرونا نباشد. طبق یک تحقیق جدید، قطرات ریزی که هنگام حرف زدن تولید می‌شود می‌تواند بین هشت تا 14 دقیقه در فضا بماند.

به گزارش نیویورک‌تایمز در تحقیقی که از سوی آکادمی ملی علوم (NAS) در روز چهارشنبه منتشر شده است توضیح می‌دهد چگونه کسانی که علائم خفیف بیماری را دارند یا هیچ‌گونه علائمی ندارند می‌توانند در فضاهای بسته‌ای همچون دفتر کار، خانه سالمندان، کشتی کروز یا فضاهای مشابه بیماری را به دیگران انتقال دهند.

البته این تحقیق در فضای آزمایشی انجام شده و باید در شرایط واقعی نیز تکرار شود، این در حالی است که محققان هنوز نمی‌دانند چه میزان ویروس برای ابتلای فرد لازم است.

تحقیقات جدید بر لزوم استفاده از ماسک صحه می‌گذارد

ویروس کرونا

اما چنین اطلاعاتی لزوم استفاده از ماسک برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا در چنین فضاهایی را تقویت می‌کند.

دانشمندان توافق دارند که ویروس کرونا از طریق قطرات تنفسی از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا می‌کند. این قطرات ممکن است در اطراف کسی که آنها را منتشر کرده بر زمین بنشینند. آنها ممکن است روی سطوحی همچون دستگیره در بمانند و از طریق لمس کردن و بعد دست زدن به صورت به شخص دیگری منتقل شوند. اما این قطرات ممکن است در هوا باقی بمانند و توسط دیگران استنشاق شوند.

آزمایش‌های دقیق نشان می‌دهد سرفه و عطسه فرد بیمار می‌تواند حجمی از هوا را به همراه بزاق دهان یا مخاط ریه از دهان خارج کند که صدها یا میلیون‌ها ذره آنفلوانزا یا هر ویروس دیگری را در هوا پخش می‌کند. یک تک‌سرفه می‌تواند سه هزار قطره تنفسی تولید کند، در حالی که در حالت عطسه این تعداد به 40 هزار می‌رسد.

برای دریافتن اینکه چه میزان قطره تنفسی در زمان مکالمات معمولی تولید می‌شود محققان انستیتوی ملی دیابت و گوارش و بیماری‌های کلیوی و دانشگاه پنسیلوانیا که بر حرکت بیولوژیکی مولکول‌ها در درون بدن انسان مطالعه می‌کنند از تعدادی داوطلب خواستند تا جمله «سالم بمان» را تکرار کنند. در حالی که داوطلبان در یک جعبه مقوایی باز حرف می‌زدند محققان با لیزرهای سبز درون جعبه را روشن و انفجار قطرات تنفسی را دنبال کردند.

زمان حرف زدن 2600 قطره تنفسی در هر ثانیه منتشر می‌شود

اسکن لیزر نشان می‌داد که در زمان حرف زدن 2600 قطره در هر ثانیه منتشر می‌شود. محققان همچنین دریافتند که تعداد و اندازه قطره‌ها بستگی به تن صدای هر فرد دارد.

انتقال کرونا از طریق حرف زدن

هرچند دانشمندان قطرات تولیدشده در زمان حرف زدن افراد مبتلا به ویروس را بررسی نکرده‌اند، تحقیقات قبلی نشان می‌دهد دقیقاً چه میزان از ژنتیک ویروس کرونا در مایع مخاطی هر بیمار وجود دارد. بر اساس این تحقیق، محققان تخمین می‌زنند که یک دقیقه صحبت با صدای بلند می‌تواند حداقل هزار قطره حاوی ویروس تولید کند.

محققان همچنین دریافته‌اند که با وجود اینکه قطرات به محض خروج از دهان بر اثر کمبود رطوبت کوچک می‌شوند، اما می‌توانند در حدود هشت تا 14 دقیقه در هوا باقی بمانند.

نویسنده در این تحقیق نوشته: «این تحقیقات ثابت می‌کند که به احتمال قوی صحبت کردن معمولی می‌تواند موجب انتقال ویروس از طریق هوا در فضاهای بسته شود.»

محققان اذعان می‌کنند این تحقیقات در فضایی با هوای راکد انجام شده و ممکن است آنچه را در اتاق‌هایی با تهویه مناسب اتفاق می‌افتد به خوبی نشان ندهد.

همچنین برخی افراد تارهای صوتی قوی‌‌تری دارند و ممکن است در زمان حرف زدن قطراتی با چند هزار ویروس بیشتر از حد نرمال تولید کنند.

مرکز کنترل بیماری می‌گوید، رعایت 183 سانتی‌متر فاصله می‌تواند امکان انتقال بیماری از طریق قطرات تنفسی را کاهش دهد.

اما بسیاری از محققان معتقدند قطرات تنفسی می‌تواند بسته به قدرت ایجاد، دما و جابه‌جایی هوا در مسافتی بیش از 183 سانتی‌متر نیز جلو برود.

همچنین بحث‌هایی برقرار است مبنی بر اینکه آیا ویروس کرونا می‌تواند در قطرات کوچک‌تری که به آنها ایروسل می‌گویند نیز وجود داشته باشد و زمان طولانی‌تری در هوا بماند یا نه.

نویسندگان این تحقیق همچنین ذکر کرده‌اند که تلفظ برخی حروف می‌تواند قطرات بیشتری تولید کند؛ بر فرض مثال تلفظ th در کلمه healthy.

آنچه محققان هنوز نمی‌دانند این است که آیا قطرات حرف زدن، سرفه یا عطسه حاوی ویروس به یک اندازه مسری هستند یا میزان مشخصی از ویروس برای مبتلا کردن یک نفر از طریق نفس کشیدن لازم است.

لیندزی مار مهندس محیط‌زیست در دانشگاه ویرجینیا تک معتقد است، این تحقیق لزوم حفظ فاصله اجتماعی برای کم کردن سرعت انتقال ویروس را بیش از پیش اثبات می‌کند: «طبق این تحقیق و شواهد دیگر عاقلانه است که از گفت‌وگوی رودررو با دیگران خودداری کنیم، مگر اینکه در فضای باز یا با فاصله از یکدیگر باشیم.» این تحقیق همچنین بر اهمیت استفاده از ماسک تاکید می‌کند.

دکتر ورنر ای بیسچاپ می‌گوید: «ریسک صحبت کردن با هم احتمالاً کمتر از ریسک ارتباط با کسی است که بدون پوشیدن ماسک آزادانه سرفه و عطسه می‌کند. صحبت کردن معمولی با دیگران با رعایت فاصله خطری ندارد و پوشیدن ماسک هنگام حرف زدن خطر را کمتر هم می‌کند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها