کد خبر: 188468
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۰ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

گزارشی از جریان‌سازی رسانه‌ای قرارگاه عمار؛

پیشنهاد مشکوک

کانال تلگرامی قرارگاه سایبری عمار در یادداشتی کوتاه نوشت که حسن روحانی در پاسخ به خروج امریکا از برجام با سخنانی ناامیدکننده «از ادامه برجام با اروپا خبر داد». در این یادداشت تفکیک میان اروپا و امریکا در جریان توافق برجام «ساده‌لوحانه» توصیف شد.

پیشنهاد مشکوک
کد خبر: 188468
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۰ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| «اینک، نوبت طرح عدم کفایت روحانی» پیشنهاد قرارگاه سایبری عمار است که درست ساعتی بعد از خروج امریکا از برجام مطرح شد. ادامه توافق ایران با 5 قدرت جهانی منتقدان رییس‌جمهوری را به این نتیجه رسانده که باید باز هم بحث بی‌کفایتی رییس‌جمهوررا پیش بکشند.

کانال تلگرامی قرارگاه سایبری عمار در یادداشتی کوتاه نوشت که حسن روحانی در پاسخ به خروج امریکا از برجام با سخنانی ناامیدکننده «از ادامه برجام با اروپا خبر داد». در این یادداشت تفکیک میان اروپا و امریکا در جریان توافق برجام «ساده‌لوحانه» توصیف شد. در راستای همین اقدام و رویکرد دولت نسبت به خروج امریکا از برجام این کانال تلگرامی پیشنهاد داد که به دلیل «5 سال معطل نگه داشتن کشور بر سر موضوع خسارت‌باری همچون برجام و از دست دادن توانایی علمی و صنعتی در انرژی هسته‌ای و حالا عدم کسب تجربه از اعتماد به دشمنان نوبت به طرح عدم کفایت روحانی رسیده است تا مردم از این نگاه ناامید‌کننده نجات یابند». اما پیشروهای این پیشنهاد چه کسانی هستند؟

قرارگاه سایبری فرهنگی یا سیاسی؟

قرارگاه سایبری عمار سال 1389 اعلام موجودیت کرد. علیرضا پناهیان در آستانه ورود به سی وسومین سالگرد انقلاب اسلامی به فارس گفت که «ضرورت همفکری و همکاری نیروهای فرهنگی فعال در انقلاب و در مقابله با دشمن و استکبار جهانی» و آنچه پناهیان فتنه 88 خواند باعث شکل‌گیری جمعی خود‌جوش شده است که 70 نفر از چهره‌های شاخص و فعال فرهنگی و مسوولان موسسات فرهنگی در تهران و سراسر کشور پایه‌گذاران آن هستند.

نگاهی به اظهارات پناهیان در همان سال نشان می‌دهد چهره‌هایی چون مهدی طائب، علیرضا پناهیان، سعید قاسمی، حمید رسایی، مهدی کوچک‌زاده، سعید حدادیان، قاسم روانبخش، نادر طالب‌زاده، ‌حسین یکتا، وحید جلیلی و... از اعضای هیات موسس و شورای مرکزی این قرارگاه به حساب می‌آیند.

سال بعد این قرارگاه سایبری دومین مجمع عمومی خود را در موسسه امام خمینی تحت امر آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی برگزار کرد و پدر معنوی پایداری‌ها سخنران این مجمع بود. پس از برگزاری دومین مجمع البته حاشیه‌هایی در مورد چرایی برگزاری جلسه در موسسه منتسب به مصباح‌یزدی منتشر شد که قاسم روانبخش هر‌گونه وابستگی به این روحانی قم‌نشین را تکذیب کرد.

روانبخش البته در گفت‌وگو با خبرآنلاین در مورد لفظ «قرارگاه» که مورد استفاده این گروه قرار گرفته نیز توضیح داد: «به این خاطر از لفظ قرارگاه استفاده شده که باور کنیم در جنگ قرار داریم، نه جنگ نظامی، بلکه جنگ نرم و فرهنگی» او هم البته همچون پناهیان هرگونه حرکت حزبی و سیاسی را تکذیب کرد.

بعد از بیشتر شناخته شدن قرارگاه سایبری عمار شایبه وابستگی این گروه به سپاه پاسداران نیز به وجود آمد که سال 92 سردار رمضان‌ شریف تاکید کرد که «در مجموعه سپاه قرارگاهی به نام قرارگاه عمار نداریم.»

بنی‌صدر‌سازی

بنی‌صدر‌سازی از روحانی درست از راهپیمایی روز قدس آغاز شد. همان زمان که عده‌ای به صورت سازمان‌یافته گرد روحانی جمع شدند و در سرتاسر راهپیمایی شعار «روحانی، بنی‌صدر پیوندتان مبارک» سر دادند. اما گویی این مشابهت‌سازی برای تندروها و مخالفان دولت مستقر کفایت نمی‌کند که به دنبال طرح عدم کفایت رییس‌جمهوری و تکرار تجربه بنی‌صدر در تاریخ ریاست‌جمهوری روحانی نیز هستند.

همان‌زمان که طرح دو‌فوریت ارزیابی کفایت سیاسی بنی‌صدر در 26 خرداد 60 در مجلس تصویب و حدود 5 روز بعد با رای اکثریت نمایندگان به تصویب رسید.

این موضوع البته یک بار هم در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد مطرح شد. بهمن سال 90 زمانی که انتقادات اقتصادی به دولت دهم بالا گرفته بود برخی حامیان سابق دولت که در دوره دوم از منتقدان به حساب می‌آمدند، بحث عدم کفایت رییس‌جمهوری را پیش کشیدند که البته به جایی نرسید.

در مورد روحانی هم گرچه هر بار زمزمه‌هایی از به راه افتادن طرح عدم کفایت رییس‌جمهوری پس از اتفاقات حوزه دیپلماسی یا اقتصاد دولت شنیده می‌شد اما یکی از نزدیک‌ترین اظهارنظرها در مورد این موضوع از سوی احمد سالک، نماینده اصولگرای اصفهان اسفند سال 96 مطرح شد.

سالک با تذکری در صحن علنی مجلس «در طول دو دولت‌تان بالغ بر 50 مورد به مردم توهین کرده و در روز 22 بهمن موضوع رفراندوم را مطرح کرده‎اید. شما در مقاطع مختلف، مخالفین خود را بی‌عقل، بی‌سواد و ترسو و بزدل و جاهل به دین معرفی می‌کنید. این روند مناسبی در شان ریاست‌جمهوری نیست. اگر این روند را دنبال کنید یا پای استیضاح شما یا اجرای عدم کفایت سیاسی شما را وسط می‎کشیم.»


پیشنهاد قرارگاه سایبری عمار

5 سال معطل نگه داشتن کشور بر سر موضوع خسارت‌باری همچون برجام و از دست دادن توانایی علمی و صنعتی در انرژی هسته‌ای و حالا عدم کسب تجربه از اعتماد به دشمنان نوبت به طرح عدم کفایت روحانی رسیده است تا مردم از این نگاه ناامید‌کننده نجات یابند.


فصل پنجم قانون اساسی، اصل 89:

در صورتی که حداقل یک‌سوم نمایندگان مجلس شورای اسلامی رییس‌جمهور را در مقام اجرای وظایف مدیریت قوه مجریه و اداره امور اجرایی کشور مورد استیضاح قرار دهند، رییس‌جمهور باید ظرف مدت یک ماه پس از طرح آن در مجلس حاضر شود و در خصوص مسائل مطرح شده توضیحات کافی بدهد. در صورتی که پس از بیانات نمایندگان مخالف و موافق و پاسخ رییس‌جمهور، اکثریت دو‌سوم کل نمایندگان، به عدم کفایت رییس‌جمهور رأی دادند مراتب جهت اجرای بند 10 اصل یکصد و دهم به اطلاع مقام رهبری می‌رسد.

منبع: اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها