کد خبر: 470902
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۱ ۰۷:۵۰:۲۹
| |

 نایب رییس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

حفظ اتحاد ملی نیازمند اقدامات لازم برای افزایش مشارکت انتخاباتی است

 نایب رییس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: با توجه به کاهش مشارکت در انتخابات مجلس به دلیل نارضایتی‌های اقتصادی، اهمیت دارد که برای نشان دادن اتحاد ملی هر کاری که می‌شود جهت افزایش مشارکت در سال 1400 انجام داد.

حفظ اتحاد ملی نیازمند اقدامات لازم برای افزایش مشارکت انتخاباتی است
کد خبر: 470902
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۱ ۰۷:۵۰:۲۹

اعتمادآنلاین| محمدجواد جمالی نوبندگانی، نایب رییس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در پاسخ به این پرسش که انتظار وی از سال آینده چیست، گفت: سال آینده چند اتفاق در پیش است که مهمترینش انتخابات ریاست جمهوری است که چند موضوع در این زمینه قابل اشاره است.

وی افزود: یکی سطح مشارکت مردم است که با توجه به کاهش مشارکت در انتخابات مجلس به دلیل نارضایتی‌های اقتصادی، اهمیت دارد که برای نشان دادن اتحاد ملی هر کاری که می‌شود جهت افزایش مشارکت انجام داد.

این نماینده سابق مجلس ادامه داد: موضوع بعدی این است که فرد انتخاب شده چه کسی باشد، چرا که انتخاب هر فردی در شرایط فعلی برای جامعه جهانی پیام و معانی خاص خود را دارد. البته تا الان مشخص نشده که چه کسانی رسماً وارد صحنه می‌شوند، تایید صلاحیت می‌گیرند و در نهایت چه کسی رای می‌آورد، در هرحالی که در دوره گذشته از چندماه مانده به انتخابات، این موضوع در جریان‌های سیاسی کمابیش مشخص شده بود.

جمالی با اشاره به سایر موضوعات قابل توجه در سال آینده، گفت: دولت جدید آمریکا هم تا تابستان سال آتی، بعید است که آماده تغییر رویه خود باشد چرا که هم چندان دیدگاه قطعی نسبت به دولت آینده‌ای که در ایران مشخص می‌شود، ندارند و هم خودشان تازه، کار را شروع کرده‌اند و با نظرات متعددی درباره شیوه برخورد با ایران مواجه‌اند و هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌اند و از طرفی هم تحت فشار صهیونیست‌ها هستند که مجموع این موارد ممکن است باعث تداوم فشارهای تحریمی به کشور در سال آینده شود.

این نماینده سابق مجلس با اشاره به تداوم تاثیر کرونا بر اقتصاد کشور در سال آینده، گفت: طبق پیش‌بینی‌ها 9 ماه اول سال آینده احتمالا نتوانیم اکثریت آحاد جامعه را واکسینه کنیم و این یعنی اثرات کرونا بر اقتصاد ما باقی می‌ماند و هم به کسب‌وکارها آسیب می‌زند و هم در کنارش وزارت بهداشت و بیمه‌ها را متوجه پرداخت هزینه‌های سنگین بیماران می‌کند.

جمالی همچنین با اشاره به برگزاری انتخابات شوراها در سال آینده، اظهار کرد: به نظر می‌رسد در دوره فعلی با توجه به اخبار متعدد از بازداشت اعضای شوراهای شهر و دستگیری شهرداران در نقاط مختلف کشور، آن تیمی که در مجلس قبلی برای تایید صلاحیت افراد، فعال بود، چندان دقیق عمل نکرده که در این زمینه چگونگی انتخاب شهرداران از طرف شوراها در سال آینده برای جامعه اهمیت فراوانی دارد.

وی در پایان با اشاره به چالش‌های احتمالی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و نیز شیوه روابط جمهوری اسلامی با کشورهای اروپایی، گفت: در زمینه روابط ما با اروپا، در دوران ترامپ شاهد بودیم که اگر آنان چندان از نظر اقتصادی و به خاطر ترس از ترامپ با ما همکاری نمی‌کردند اما از نظر حقوقی هم همراه ترامپ نمی‌شدند ولی در حال حاضر که بایدن شعار بازگشت به برجام را داده و البته برای آن شروطی غیرقابل قبول را هم مشخص کرده، ممکن است مقداری از نظر سیاسی و حقوقی، کشورهای اروپایی را به سمت خود بکشاند که مجموع این موارد و چگونگی مواجه دولت با آن‌ها، مهمترین مسائل سال آینده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها