کد خبر: 563717
|
۱۴۰۱/۰۴/۲۵ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

حشمت مهاجرانی در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

پس کی‌ می‌خواهیم به مربی ایرانی فرصت دهیم؟/ جایگاه اسکوچیچ را خودمان تضعیف کردیم

جایگاه اسکوچیچ وقتی از بیرون به او فشار آوردند طارمی را ببخشد تضعیف شد/ کمیته فنی حتماً دلایل قابل قبولی داشته که رأی به تعویض مربی تیم ملی داده/ از منظر نتایج نمی‌توان تصمیم رد صلاحیت اسکوچیچ را تایید کرد/ بحث در مورد حضور کی‌روش تکراری است

مهاجرانی گفت: مربی را ما خودمان ضعیف کردیم. موقعی که مهدی طارمی را محروم کرد خیلی سریع او را بخشید. بازیکن تخلف کرده بود، اما دوباره به تیم ملی دعوت شد. مشخص بود که این تصمیم را کسی دیگر به مربی تحمیل کرده بود؛ یعنی ما خودمان جایگاه مربی را تضعیف کردیم. مثال‌های زیاد دیگری هم هست که می‌تواند این مساله را تایید کند.

پس کی‌ می‌خواهیم به مربی ایرانی فرصت دهیم؟/ جایگاه اسکوچیچ را خودمان تضعیف کردیم
کد خبر: 563717
|
۱۴۰۱/۰۴/۲۵ ۱۰:۰۰:۰۰

علی ولی‌اللهی- تنها مربی ایرانی تیم ملی ایران در جام‌های جهانی معتقد است با اینکه خودمان باعث تضعیف جایگاه اسکوچیچ شدیم اما الان زمان مناسبی است که از سرمربی ایرانی استفاده کنیم.

وضعیت نیمکت و رختکن تیم ملی فوتبال در پی بی‌تدبیری مقامات فدراسیون و وزارت ورزش به شدت بحرانی شده. معلوم نیست بالاخره تیم با اسکوچیچ راهی جام جهانی می‌شود یا شخص دیگری هدایت یوزها را بر عهده خواهد گرفت. علی‌الحساب کمیته فنی فدراسیون فوتبال صلاحیت فنی اسکوچیچ را رد کرده و این هم باعث بروز انتقاداتی شده است. در این بین برخی افراد طوری رفتار کرده‌اند که انگار تیم ملی متعلق به خودشان است و هر تصمیمی بخواهند می‌توانند در موردش بگیرند. حشمت مهاجرانی به عنوان اولین مربی ایرانی که در تاریخ، ایران را به جام جهانی رساند در این باره  به خبرنگار اعتمادآنلاین گفت: تیم ملی متعلق به هیچ‌کس نیست. تیم ملی نماد جامعه ماست. همه در آن شریک هستند، پیر و جوان، فقیر و غنی. تیم ملی متعلق به جامعه‌ای است که ما در آن زندگی می‌کنیم.

او در مورد تصمیم کمیته فنی و رد صلاحیت اسکوچیچ توضیح داد: بدون شک مربی باید خصوصیات خاص خودش را برای هدایت تیم ملی داشته باشد؛ یعنی قادر باشد تیم بسازد. او باید بتواند از خصوصیات تک‌تک بازیکنان به نفع تیم استفاده و از نقطه نظر روحی و روانی بتواند تیم را برای هدفی که داریم آماده کند. به هر حال کمیته فنی حتماً دلایل قابل قبولی داشته که رأی به تعویض مربی داده.

بعد از مصاحبه ابراهیم قاسمپور، سخنگوی کمیته فنی فدراسیون، و اعلام رد صلاحیت اسکوچیچ انتقادات تندی از این ملی‌پوش اسبق فوتبال کشورمان و کمیته فنی صورت گرفت. مهاجرانی که در جام جهانی ۱۹۷۸ سرمربی قاسمپور بود در دفاع از او و کمیته فنی فدراسیون اظهار داشت: کمیته فنی فدراسیون از افرادی تشکیل شده که همه فوتبالی هستند. و خب طبیعتاً آقای قاسمپور بازیکنی بوده که همیشه صادق بوده است. او به امانتداری معروف بوده. بدون شک یکی از بهترین فوتبالیست‌های تاریخ هم بوده. ایشان همیشه در هر جا که کار کرده مثمر ثمر بوده.

مهاجرانی در عین حال توضیح داد نمی‌توان از منظر نتایج کسب‌شده اسکوچیچ را زیر سوال برد: از نقطه نظر نتایج نمی‌توان تصمیم رد صلاحیت اسکوچیچ را تایید کرد. مربی ما موفق بوده و اگر بخواهیم در مورد نتایج صحبت کنیم باید حق را به مربی بدهیم.

او در ادامه به دلایل بروز چنین وضعیتی برای اسکوچیچ و تضعیف جایگاه او پرداخت؛ به عقیده مهاجرانی، ریشه این اتفاقات را باید در کنار گذاشته شدن مهدی طارمی و برگشت او به تیم ملی جست‌وجو کرد: مربی را ما خودمان ضعیف کردیم. موقعی که مهدی طارمی را محروم کرد خیلی سریع او را بخشید. بازیکن تخلف کرده بود، اما دوباره به تیم ملی دعوت شد. مشخص بود که این تصمیم را کسی دیگر به مربی تحمیل کرده بود. مربی برای حفظ موقعیت خودش تن به این کار دارد. یعنی ما خودمان جایگاه مربی را تضعیف کردیم. مثال‌های زیاد دیگری هم هست که می‌تواند این مساله را تایید کند.

او در پاسخ به این سوال که آیا مهدی طارمی و جهانبخش کار درستی کردند که بدون رعایت سلسله‌مراتب مدیریتی و فنی با رئیس‌جمهور و وزیر ورزش در مورد سرمربی تیم ملی ملاقات کردند گفت: «باید یادمان باشد بازیکن تیم نمی‌سازد. این تیم است که بازیکن می‌سازد. در این مسیر مربی نقش بسیار مهمی دارد. بازیکن باید بداند نماینده جامعه است و موقعی که کلمه ایران روی سینه‌اش نقش می‌بندد جزو خاک وطن به حساب می‌آید. بازیکن وظیفه دارد برای عظمت و سربلندی کشور و همین‌طور خودش بجنگد و قدمی عقب‌نشینی نکند. مربی باید بتواند این خصوصیات را به بازیکن منتقل کند.

این پیشکسوت فوتبال ایران در ادامه به دودستگی به‌وجودآمده در تیم ملی اشاره کرد و گفت: فکر می‌کنم رأی کمیته فنی به تعویض مربی به خاطر همین دودستگی بوده که در تیم به وجود آمده. چون یک تعداد از بازیکنان تیم ملی اسکوچیچ را تایید کردند و تعداد دیگری تایید نکردند و به همین دلیل اختلاف شدیدی در تیم ملی به وجود آمد. این طبیعتاً روی رفتار و کردار بازیکنان و همچنین کیفیت تیم ملی اثر می‌گذارد.

سوال مهم از حشمت مهاجرانی این بود که آیا در این شرایط می‌توان نیمکت تیم ملی را به یک مربی ایرانی سپرد یا نه؟ که او جواب داد: «بدون شک مربی ایرانی که با فوتبال روز آشنا باشد چون از دیدگاه روحی و روانی شناخت کافی نسبت به جامعه ما دارد و در این جامعه زندگی کرده می‌تواند کمک بزرگی به تیم کند. در ثانی تا کی ما باید از مربی خارجی استفاده کنیم و این شانس را به مربی ایرانی ندهیم؟

از او راجع به آلترناتیو همیشگی نیمکت تیم ملی یعنی کارلوس کی‌روش هم سوال کردیم. مهاجرانی با تکراری خواندن این بحث گفت: درباره ایشان دیگر همه مسائل گفته شده. خصوصیات و رفتار ایشان با مسئولان و جامعه را همه در جریان هستند. در این رابطه مدام صحبت کردن تکراری است، ولی به طور کلی باید از افراد باتجربه که بتوانند به تیم ملی کمک کنند استفاده کنیم. تیم را باید طوری آماده کنیم که در هیچ میدانی قدمی به عقب نگذارد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها