کد خبر: 195723
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۶ ۱۲:۴۱:۰۰
| |

اقدامات عام‌المنفعه مهمترین دستاورد قانون مجازات جایگزین

جرائم به شکل‌های مختلف خود را نشان می‌دهند و بروز آن ها نه فقط باعث نا امنی جامعه بلکه سرانه ورود به زندان را افزایش می‌دهد که این مسئله با توجه به وقوع کاهش سن ارتکاب به جرم در سال‌های اخیر می‌تواند زمینه ساز ورود به جرم‌های دیگر پس از پایان دوره مجازات و خروج از زندان باشد.

اقدامات عام‌المنفعه مهمترین دستاورد قانون مجازات جایگزین
کد خبر: 195723
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۶ ۱۲:۴۱:۰۰

اعتمادآنلاین| مجازات جایگزین حبس با هدف کاهش ورود به زندان‌ها برای مجرمان با میزان جرم کم تر در نظر گرفته شده است و این روش معمولاَ برای افرادی که سابقه پیشین ندارند در نظر گرفته می‌شود. قاضی و مجری قانون در این حالت با توجه به میزان جرم مجرم مجازات جایگزین تعیین می‌کند.

محمدرضا قنبری معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری اصفهان درباره حبس تعزیری بیان کرد:

مجازات تعزیری به چه صورت اجرا می شود؟

مجازات تعزیری عقوبتی است که نوع و مقدار آن در شرع تعیین نشده و به نظر حاکم واگذار شده است؛ از قبیل حبس، جزای نقدی و شلاق که میزان شلاق باید از مقدار حد کمتر باشد.

موارد دیگری را نیز شامل می شود؟

مجازات‌های روابط نامشروع یا عمل منافی عفت، سرقت تعزیری، نبش قبر، دایر کردن مرکز فساد و فحشاء، مزاحمت اطفال و زنان درمعابر، توهین به مقدسات و انبیا، ارتشاء و نظایر آن که ریشه و خاستگاه جرم انگاری آن‌ها فرامین شرعی بوده از نوع مجازات تعزیری است.

درباره مجازات های بازدارنده توضیح دهید؟

مجازات‌های باز دارنده تادیب یا عقوبتی است که از طرف حکومت به منظور حفظ نظم و مراعات مصلحت اجتماع در قبال تخلف از مقررات و نظامات حکومتی تعیین می‌شود.

حکم مجازات های‌بازدارنده چیست و برای چه جرم‌هایی است؟

حبس، جزای نقدی و شلاق که میزان شلاق باید از مقدار حد کمتر باشد و معمولاَ رانندگی بدون پروانه رسمی، عدم ثبت وقایعی مانند ازدواج و طلاق، محو یا شکستن مهر و پلمب، تمرد نسبت به مأمورین دولت،امتناع از وظایف قانونی بازدارنده هستند.

مجازات جایگزین حبس- جزای نقدی روزانه شامل چه افرادی و به چه صورت انجام می‌شود؟

جزای نقدی یکی دیگر از مجازات های جایگزین حبس است که در قانون پیش بینی شده. در مواردی قاضی به جای مجازات حبس، مجرم را محکوم می‌کند که بخشی از درآمد روزانه خود را به عنوان جزای نقدی پرداخت کند که میزان این مبلغ در قانون مشخص شده است و به نحوی خواهد بود که مشکلی در امرار معاش او ایجاد نکند و براساس قانون یک هشتم تا یک چهارم از درآمد روزانه مجرم به عنوان جزای نقدی روزانه او تعیین می‌شود.

به نظر می‌رسد قانون جدید نسبت به قانون مصوب 1370 تغییراتی داشته است، چه تغییراتی در قانون وجود داشته است؟

مجازات های مقرر برای اشخاص حقیقی به چهار بخش حدود، قصاص، دیات و تعزیرات تقسیم شده است و مجازات‌های بازدارنده که در کنار تعزیرات دسته‌ای از مجازات‌ها را در قانون قبل تشکیل می‌دادند در قانون جدید به طور کلی از شمار مجازات‌ها خارج شده‌اند.

دلیل این حذف چیست؟

دلیل حذف مجازات‌های بازدارنده از شمار مجازات‌های مقرر در قانون این که مفهوم تعزیرات به گونه‌ای گسترده است که همه موارد را در بر می‌گیرد و نیازی نیست که مجازات‌ها به پنج دسته حدود، قصاص، دیات، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده تقسیم می‌شوند و همان عنوان تعزیر، مجازات‌های بازدارنده را در بر می‌گیرد.

حبس با خدمت برای چه مجرمانی در نظر گرفته می‌شود؟

شیوه ای از اجرای مجازات حبس است که به موجب آن محکوم علیه به یگان مربوط یا مراکزی که نیروهای مسلح بریا خدمت تعیین می‌کنند معرفی شده و پس از پایان خدمت روزانه در بازداشتگاه یگان یا مرکز تعیین شده نگهداری می‌شود.

مجازات‌های جایگزین حبس به چه صورت و برای چه افرادی است؟

مجازات های جایگزین حبس و انجام خدمات عام المنفعه شاید مهم‌ترین دستاورد قانون جدید مجازات اسلامی مصوب سال 1392 بود که با تصویب آئین نامه اجرائی آن در شهریور 1393 روند جدی‌تر به خود گرفت. تا پیش از این تنها براساس ماده 7 قانون مجازات اسلامی سابق (مصوب 1370) قاضی می‌توانست به عنوان مجازات بازدارنده به جزای نقدی، تعطیل محل کسب، لغو پروانه، محرومیت از حقوق اجتماعی، اقامت در نقطه یا نقاط معین و مانند آن محکوم کند. اما این ماده هرگز نتوانست به یک رویه قضائی واحد منجر شود. با اجرای جدی تر قانون جدید فضای جدیدی برای صدور احکام جایگزین حبس و کاهش جمعیت کیفری پیش روی قضات قرار گرفته است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها