کد خبر: 194544
|
۱۳۹۷/۰۳/۳۱ ۰۹:۱۳:۰۰
| |

محمدمهدی تندگویان، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش:

جذب نیرو در کار نیست

تندگویان تاکید کرد: معاونت جوانان قبلا تحت عنوان سازمان ملی جوانان فعالیت داشت که متاسفانه در یک اقدام غیر‌کارشناسی با سازمان تربیت‌بدنی ادغام شد و وزارت ورزش و جوانان را تشکیل داد. در این تفکیک تشکیلات و نیرو‌های ما تغییر نمی‌کند.

جذب نیرو در کار نیست
کد خبر: 194544
|
۱۳۹۷/۰۳/۳۱ ۰۹:۱۳:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدمهدی تندگویان، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش، گفت:دولت معتقد است ادغام وزارتخانه‌ها بدون کارشناسی رخ داده و منجر به کند شدن پیگیری امور شده است.


موضوع تفکیک وزارتخانه‌ها به‌ویژه وزارت ورزش و جوانان قبل از آغاز به کار دولت دوازدهم در دستور کار دولت قرار گرفت. هدف دولت از این تفکیک چیست؟

دولت برای تفکیک وزارتخانه‌ها مصمم است اما کمیسیون تغییر ساختار مجلس شورای اسلامی کلیات لایحه تفکیک را رد کرد. پس از رد کلیات دولت مجدد بر این موضوع پا فشاری کرد تا این لایحه به صحن علنی برسد و فکر می‌کنم ظرف دو هفته آتی این موضوع باردیگر در مجلس مطرح شود. در این لایحه تفکیک سه وزارتخانه مطرح شده زیرا دولت معتقد است ادغام این وزارتخانه‌ها بدون کارشناسی رخ داده و منجر به کند شدن پیگیری امور شده است.

تفکیک این سه وزارتخانه منجر به بزرگ‌تر شدن دولت می‌شود. آیا بزرگ‌تر شدن دولت منجر به کندی امور نمی‌شود؟

حداقل در بخش جوانان این اتفاق رخ نمی‌دهد زیرا ساختار و اعتبارات ما تغییر نمی‌کند. معاونت جوانان قبلا تحت عنوان سازمان ملی جوانان فعالیت داشت که متاسفانه در یک اقدام غیر‌کارشناسی با سازمان تربیت‌بدنی ادغام شد و وزارت ورزش و جوانان را تشکیل داد. در این تفکیک تشکیلات و نیرو‌های ما تغییر نمی‌کند. در حالت فعلی اعتبارات و بودجه ما به دل یک وزارتخانه تزریق می‌شود و در صورت تفکیک این اعتبارات از یک وزارتخانه منفک می‌شود و ضربه‌ای به ساختار نخواهد زد. دو وزارتخانه دیگر موضوعات کارشناسی مخصوص خود را دارد که من قصد ورود به آن را ندارم اما در حوزه جوانان مشکلی وجود ندارد.

روز گذشته رییس دفتر رییس‌جمهوربار دیگر موضوع استفاده از جوانان در ساختار دولت را مطرح کردند. آیا در این باره مشورتی با شما به عنوان متولی امور جوانان در کشور صورت گرفته است؟

خیر. اجرای این مهم در اختیار معاونت جوانان نیست اما روند اجرایی این موضوع توسط ما رصد می‌شود. بر اساس دستور رییس‌جمهور وزرا موظف به استفاده از جوانان در ساختار وزارتخانه مطبوع خود بودند که متاسفانه برخی وزرا این دستور را اجرایی نکردند و این مهم تنها 30 درصد محقق شده است. به همین دلیل رییس دفتر رییس‌جمهور بار دیگر این موضوع را مطرح کردند.

جوانانی که قرار است به کار گرفته شوند چه مولفه‌هایی باید داشته باشند؟ با توجه به آنکه دولت شرایط استخدام نیروی جدید ندارد و احتمالا پس از پایان دوره این جوانان بیکار خواهند شد، آیا این اقدام موثر است؟

موضوع به این شکل نیست. ما اکنون در دولت جوانان شایسته‌ای داریم که می‌توانند به عنوان مدیر منصوب شوند. با این مصوبه قرار نیست فردی خارج از دولت به دولت اضافه شود. افرادی که قرار است به کار گرفته شوند هم‌اکنون در دولت شاغل هستند. این افراد رده‌های مختلف کارشناسی را طی کرده‌اند اما متاسفانه چون انتصابات بر اساس شایسته‌سالاری نیست از این جوانان تا امروز استفاده نشده است. تمام بحث ما همین است که از جوانان شاغل در دولت باید در سطوح مدیریتی استفاده شود. از آنجایی که این جوانان استخدام دولت هستند، پس از پایان عمر دولت تدبیر و امید نیز این جوانان می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

یعنی نیروی جدیدی به دولت اضافه نمی‌شود؟

بحث ما آن است که از نیرو‌های موجود استفاده کنیم. بسیاری از جوانان ما در دولت حضور دارند که هم توانایی و هم شایستگی ارتقا دارند اما متاسفانه به جای استفاده از آنها، از بازنشستگان خارج دولت استفاده می‌شود که این رویه باید اصلاح شود. اگر طرح منع به کار‌گیری بازنشستگان در مجلس رای آورد، تعدادی از بازنشستگان باید از بدنه دولت جدا شوند و در ازای آنها نیروی جوان استخدام می‌شوند.

جامعه و دولت چه زمانی تاثیر جوانگرایی را متوجه می‌شوند، آیا این اقدام پروسه‌ای زمانبر نیست؟

اگر وزرا جوانان را باور کنند نتیجه آن ملموس خواهد بود. در برخی وزارتخانه‌ها مانند ارتباطات و نفت جوانگرایی خوبی صورت گرفته است. اگر این موضوع فراگیر شود، مسوولان نتیجه آن را خواهند دید زیرا جوان جسارت، انرژی و خلاقیت دارد.

برخی معتقدند اصلاح ساختار دولت و تفکیک وزارتخانه‌ها امری زمانبر است که به عمر این دولت کفاف نمی‌دهد. نظر شما در این باره چیست؟

لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها مربوط به قبل از انتخابات 96 است و در این یک سال نیز مجلس لایحه را معطل نگه داشته است. درباره برخی وزارتخانه‌ها مانند ورزش و جوانان نیز قرار نیست ساختار از پایه تغییر کند به همین دلیل امری زمانبر نخواهد بود زیرا به عنوان مثال ساختار جوانان از گذشته در کشور وجود داشته بنابراین زمانبر نیست. این تفکیک تنها در تصمیم‌گیری و جایگاه مدیریتی به ما کمک می‌کند و در صورت ابلاغ زمان زیادی برای اجرا نیاز ندارد. به عنوان مثال ما در گذشته وزارت بازرگانی داشتیم و در صورت تفکیک چون ساختار آن وجود دارد تشکیل و برپایی وزارتخانه جدید نیازمند زمانی طولانی نیست.

منبع:اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها