کد خبر: 289198
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

گزارش ویدیویی «اعتمادآنلاین» درباره میزان بالاتر شادی زنان ایرانی در نظرسنجی ایسپا؛

زنان ایرانی؛ شادند یا افسرده؟

ایسپا در یک نظرسنجی اعلام کرد در ایران زنان بیشتری در مقایسه با مردان شاد هستند، اما آیا تعیین میزان شادی در انسان‌ها به همین سادگی است؟

حجم ویدیو: 9.81M | مدت زمان ویدیو: 00:04:03 دانلود ویدیو
کد خبر: 289198
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ نیلوفر حامدی: در این نظرسنجی که اسفندماه سال گذشته انجام شده، از افراد پرسیدند که شما چقدر شاد هستید. در نهایت اعلام شد 51 درصد مردان شاد بودند، ولی این عدد برای زنان به 61 درصد رسید.

اما آیا تعیین میزان شادی افراد صرفا با طرح چنین پرسش ساده‌ای و گرفتن یک پاسخ بله یا خیر قابل استناد است و می‌توان بر همین اساس میزان شادی زنان و مردان یک جامعه را سنجید؟

رضا شیرالی، روان‌درمانگر معتقد است برای بررسی میزان شادی و غم در انسان‌ها، بررسی احساسات و شرایط روحی به طور مداوم باید انجام شود.

بالا بودن درصد شادی زنان نسبت به مردان در ایران در حالی اعلام می‌شود که بر اساس تحقیقات و آمارهای جهانی، زنان بیشتر از مردان دچار اختلالات روحی و روانی می‌شوند و میزان افسردگی هم در آن‌ها بالاتر است. اما از سوی دیگر، میزان توانمندی زنان برای بروز احساسات و همچنین رجوع بیشتر آنها به مراکز درمانی خود عامل دیگری است که می‌تواند روی چنین آمارهایی تاثیر بگذارد.

همچنین موسسه گالوپ در سال 2013 با برگزاری یک نظرسنجی ایران را به عنوان دومین کشور ناشاد دنیا معرفی کرد؛ فهرستی که در آن عراق قبل از ایران و مصر و یونان و سوریه بعد از ایران قرار داشتند. در چنین شرایطی ایران رتبه 117 را بین کشورهای شاد به دست آورد. این نظرسنجی فارغ از جنسیت انجام شد و صرفا میزان شادی و غم در ایرانیان را نشان می‌داد.

با نگاهی به تمام این آمار و ارقام نسبتا متعارض با یکدیگر، به نظر می‌رسد، تعیین میزان شادی و غم در انسان‌ها با یک پرسش و پاسخ ساده « شما چقدر شاد هستید؟ » نمی‌‌تواند چندان سندیت داشته باشد. کمااینکه همه ما روزانه بارها در احوال‌پرسی‌ها اعلام می‌کنیم که حالمان خوب است، در شرایطی که شاید حقیقت چیز دیگری باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها