کد خبر: 230268
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۳ ۱۱:۳۰:۰۰
| |

علی خرم، نماینده پیشین ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا موضع اروپا در برابر ایران را مشخص می‌کند

علی خرم، نماینده پیشین ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل درباره اظهارات بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه مبنی بر کافی نبودن پیشنهادات اروپا گفت که انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا موضع اروپا در برابر ایران را مشخص می‌کند. اگر جمهوری‌خواهان اکثریت سنای آمریکا را در دست بگیرند و ترامپ قدرتش بیشتر شود، اروپا قصد مقابله با آمریکا را نخواهد داشت.

انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا موضع اروپا در برابر ایران را مشخص می‌کند
کد خبر: 230268
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۳ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| آتنا شهبازی- بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در حاشیه نشست پیام چهل‌سالگی انقلاب اسلامی گفته بود پیشنهاد‌های متعددی از اروپایی‌ها دریافت کردیم؛ اما این پیشنهادها کافی نیست و ما هنوز ضمانت‌ها و تعهدات لازم و عملی را دریافت نکردیم.

علی خرم، نماینده پیشین ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین گفت: «اروپا هم مشکلات خودش را دارد و از طرفی هم دیدگاه‌های خاص خودش را نسبت به ایران، نقش ایران و قدرت موشکی‌اش دارد. مسئله اینجاست که در حال حاضر، اروپایی‌ها هم در مقابل آمریکا دچار تردید هستند و نمی‌دانند چه کار باید کنند. آیا باید راه مقابله را در پیش گیرد یا مدارا.»

او خاطرنشان کرد: «اگر در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا اکثریت جمهوری‌خواهان پشت ترامپ را بگیرند، وضعیت رئیس‌جمهور آمریکا بهتر و مسئله استیضاح کم‌رنگ‌تر می‌شود و حتی ممکن است خودش را برای دور دوم انتخابات هم آماده کند؛ اما اگر دموکرات‌ها یک‌سوم سنای آمریکا را بگیرند، موقعیت ترامپ کاملاً به خطر می‌افتد. اروپایی‌ها هم بر اساس این موضوع می‌توانند موضع خودشان را مشخص کنند.»

این دیپلمات سابق افزود: «بعد از این انتخابات اروپایی‌ها به این نتیجه می‌رسند که آیا باید صریحاً از ایران در مقابل آمریکا دفاع کنند یا با توجه به اینکه ترامپ احتمالا بیش از 6 سال دیگر سکان دولت آمریکا را در دست دارد، نباید با او مقابله کنند. اروپایی هم مشکلات خودشان را دارند اگر تکلیفشان مشخص شود، موضع علنی‌تر و رسمی‌تری را اعلام می‌کنند.»

علی خرم در پاسخ به این سؤال که اگر اروپایی‌ها به دنبال وقت‌کشی باشند و نتوانند برجام را حفظ کنند راهکار ایران چه خواهد بود، آیا ایران باید از برجام خارج شود یا همان‌طور که حسن روحانی می‌گوید، راهکارهای دیگری هم وجود دارد، گفت: «لابد راهکارهای دیگری هم در نظر گرفتند. یک راهش این است که می‌ایستند و مقاومت می‌کنند و تحریم‌ها را تحمل می‌کنند؛ البته به مردم فشار می‌آید و صدمه می‌خورند، ولی اگر دولت صلاح بداند این مسیر را در پیش می‌گیرد. مردم توان تحمل این تحریم‌ها و تورم و افزایش قیمت را ندارند. حالا ممکن است آقای رئیس‌جمهور راه‌حل‌های دیگری هم داشته باشند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها